Håndtering av udøde-regissør: – Det blir fort for teit. Det er bedre at de dreper off screen

Thea Hvistendahl er aktuell med sin første langfilm, Håndtering av udøde. Foto: Einar film/ privat

PODCAST: Thea Hvistendahl om levende lik, boka vs filmen, Netflix-skepsis, og det å få terningkast én

Hvordan få levende døde til å fremstå ekte på film?

Det er et spørsmål Thea Hvistendahl har stilt seg underveis i prosessen med adaptasjonen av Johan Ajvide Lindqvists Håndtering av udøde.

I prosessen har hun forsket på døde kropper og forråtnelsesprosessen, men også hva som gjør døde mennesker uhyggelige og skremmende. Hun har bevisst unngått å lage noe som kan minne om zombier og zombiefilm slik vi gjerne ser det for oss.

– Det blir fort for teit. Det er bedre at de dreper off screen, mener hun i podcasten Hver gang vi rantes.

*Hør podcastepisoden nederst i saken*

LES OGSÅ: Historisk prisdryss til norske filmer i Sundance

LES OGSÅ: Gode skrekk- og shlasherfilmer som spriter opp kvelden

Renate Reinsve i Håndtering av udøde. Foto: Agnete Brun/ Einar film

Effektfull musikk

Filmen som fikk pris for beste musikk av komponist Peter Raeburn i Sundance, her filmen også hadde sin verdenspremiere. Musikken har spilt en avgjørende rolle i det å etablere en tydelig stemning og atmosfære. Det har vært viktig å skape en god balanse og kontrast i lydbildet i forhold til emosjonene som filmen kommuniserer.

– Hvis musikken skal fortelle deg akkurat hva du skal føle, så blir det ikke så mye rom for publikum heller, mener Hvistendahl.

Hun er ikke veldig fan av at lyddesignet og musikken blir for tydelig for hva publikum skal føle til enhver tid. Samtidig er det også mye lydbildet i seg selv kan kommunisere, særlig når det er skrekkelige og skumle filmer det er snakk om:

– Det sies at hvis du kan fortelle det med lyd, så er det mer effektfullt enn å fortelle det med bilder. Og jo mer du kan la det være opp til pubikum å se det for seg, jo mer forfredelig kan det også bli.

For skumle filmer har en tendens til å skuffe når det kommer til et høydepunkt.

– Det er veldig ofte en bra oppbygning, men jeg syns alltid det blir litt ødelagt når det skal komme et monster og en forklaring. Det er litt skuffende, liksom.

LES OGSÅ: Lager edderkopp-skrekk i sosial boligblokk i forstaden han selv vokste opp

LES OGSÅ: Scream-filmenes underliggende moralske budskap er smertelig on point

LES OGSÅ: Dream Scenario: Et betimelig innlegg i kulturkrig-debatten

Terningkast

Håndtering av udøde har fått flere gode kritikker, men også terningkast én av Stavanger Aftenblad.

Vi leser litt av den og diskuterer anmeldelsen opp mot hva filmen forsøker å si. Og hvilke terningkast synes Hvistendahl det er verst å få? Og hva mener hun om kritikk, egentlig?

Hør hele podcasten i sin helhet her (inneholder spoilere):

LES OG SE OGSÅ: Årets beste nordiske kortfilmer 2023

Følg oss på TiktokInstagram, BlueskyX og Fjasboka

@tbatba.no

«Håndtering av udøde»-regissør Thea Hvistendahl om levende lik, boka vs filmen, Netflix-skepsis, og det å få terningkast én. Hør podcasten 👉 tbatba.no / @Hver Gang Vi Rantes der du hører podcast🍅

♬ original sound – TBATBA.NO

LES OGSÅ: Musikken som tente oss i 2023

@tbatba.no

De beste platene vi hørte på og sporene som gikk på repeat gjennom 2023. Les mer 👉 @tbatba.no #bestmusikk2023 #åretsmusikk

♬ Bubble – Official Sound Studio
Del dette

5 thoughts on “Håndtering av udøde-regissør: – Det blir fort for teit. Det er bedre at de dreper off screen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

TBA
Verified by MonsterInsights