Oscar-feber: Spådommer, nye mangfoldstandarder og neseproteser

Hvem stikker av med flest Oscar-statuetter?

PODCAST: Snart er det Oscarutdeling. Dette er filmene vi tror vinner, filmene vi håper vinner, og filmene vi ikke skjønner hvorfor har blitt nominert.

*Hør podcastepisoden nederst i saken*

– Nå går det litt sånn ball i hvite gamle menn, her.

Som verdens mest anerkjente filmpris, kan man diskutere vidt og bredt om det er et ubestridelig kvalitetsstempel å ha en Oscar. 

Når prisutdelingen går av stabelen natt til mandag 11.mars, er Christopher Nolans Oppenheimer den store forhåndsfavoritten og har hele tretten nominasjoner.

Hva tenker vi om årets utfordrere? Og hvorfor er det tilsynelatende ingen som har trua på Bradley Coopers gestaltning av komponisten Leonard Bernstein med sitt varme Oscar-frieri, Maestro?

Dårlig adferd på privaten, rykter og sladder i Hollywood har nemlig også noe å si, skal vi tro diverse bransje-kilder i filmbyen, hvis man har ambisjoner om å posisjonere seg for å sikre vinnersjansene.

Man bør med andre ord ikke bli for høy på seg selv hvis man vil vinne Oscar. Og samtidig skal du være lit høy på deg selv også.

LES OGSÅ: Oppenheimer: Storartet og rystende om den gærne og genierklærte mannen kjent som atombombens far

LES OGSÅ: Bradley Coopers Maestro med nese for god historiefortelling

Historiske filmr basert på virklighetens grusomheter nominert til beste film: Killers of the Flower Moon, The Zone of Interest og Oppenheimer.

Ikke nødvendigvis beste filmer

De såkalte Oscar-kampanjene er en egen form for propaganda som bare folk i Hollywood kan drive på med – og fortsatt ha æren i behold. Det er også et av flere kritikkverdige forhold ved Oscar-prisen og som akademiet har å svare for.

Parallelt diskuteres det om vi trenger disse prisutdelingene – for ingen ser visst på prisutdelinger lenger.

Oscar-prisen har også utfordringer når det kommer til inkludering og mangfold, både hva gjelder estetikk, formspråk og temaer. Dette har man også kritisert prisutdelingen for.

For første gang i år har man derfor forsøkt å bote på dette ved å innføre nye såkalte mangfoldsstandarder for å hevde seg i den gjeveste kategorien: Prisen for beste film.

Men hva har det at man oppfyller mangfoldskravene å si for en films kvaliteter?

Det er ingen tvil om at Oscar presenterer gull og glitter og kvalitet for de fleste. Men ikke tro det er de ubestridelig beste filmene som kniver om nominasjonene og som så stikker av med trofeet. Så uskyldig er ikke dette spillet.

Filmkritikerne Ida Cathrine Holme Nielsen og Ida Madsen Hestman snakker om de nye reglene, og tar for seg flere av de mest nominerte filmene og de som burde vært nominert. Og noen nominasjoner vi stusser over.

Under følger lista over filmene vi tror vinner, filmene vi håper vinner, filmene som burde vært nominert og filmene vi ikke skjønner hvorfor er nominert overhodet.

LES OGSÅ: Dune: Part Two: Noe så ambisiøst og umulig som en nerdete Blockbuster om systemkritikk

LES OGSÅ: Håndtering av udøde-regissør: – Det blir fort for teit. Det er bedre at de dreper off screen

Disse tror vi vinner, og disse håper vi på:

De vi heier på har én stjerne *

De vi tror vinner har to stjerner og står i uthevet font **

Beste film

Killers of the Flower Moon
Maestro

Oppenheimer **
Past Lives

American Fiction
Anatomy of a Fall *
Barbie
The Holdovers
Poor Things *
The Zone of Interest

Beste regissør

Justine Triet, Anatomy of a Fall *
Jonathan Glazer, The Zone of Interest
Martin Scorsese, Killers of the Flower Moon
Yorgos Lanthimos, Poor Things *
Christopher Nolan, Oppenheimer **

(Burde inkludert Celine Song for Past Lives og Sofia Coppola for Priscilla)

LES OGSÅ: Å dikte sannhet: Filmen Fritt fall tar strupetak på bruk av kunst som bevismidler i rettslokalet

Christopher Nolan er forhåndsfavoritt til å vinne for beste regissør for Oppenheimer. Foto: Universal International Picures

Beste kvinnelige hovedrolle

Sandra Hüller, Anatomy of a Fall *
Annette Bening, Nyad
Lily Gladstone, Killers of the Flower Moon **
Carey Mulligan, Maestro
Emma Stone, Poor Things *

(Burde inkludert Cailee Spaeny for hovedrollen i Priscilla og fikk prisen for beste kvinnelige hovedrolle under filmfestivalen i Venezia)

Beste mannlige hovedrolle

Jeffrey Wright, American Fiction
Paul Giamatti, The Holdovers
Bradley Cooper, Maestro
Cillian Murphy, Oppenheimer * **
Colman Domingo, Rustin

Beste kvinnelige birolle

Danielle Brooks, The Color Purple

Emily Blunt, Oppenheimer **
America Ferrera, Barbie (Denne nominasjonen skjønner vi lite av)
Jodie Foster, Nyad
Da’Vine Joy Randolph, The Holdovers *

LES OGSÅ: Sofia Coppolas Priscilla: Hvorfor går den så dårlig på kino?

HO_00572_R2 Da’Vine Joy Randolph stars as Mary Lamb in director Alexander Payne’s THE HOLDOVERS, a Focus Features release. Credit: Seacia Pavao / © 2023 FOCUS FEATURES LLC

Beste mannlige birolle

Ryan Gosling, Barbie
Robert De Niro, Killers of the Flower Moon
Robert Downey jr., Oppenheimer **
Sterling K. Brown, American Fiction
Mark Ruffalo, Poor Things * 

Best adapterte manus

The Zone of Interest
Oppenheimer **
Poor Things *

American Fiction
Barbie (What, er Barbie-filmen basert på en bok?)

Beste originalmanus

The Holdovers
Maestro

Anatomy of a Fall * **
Past Lives
May December

Beste foto

Maestro
Oppenheimer **

Killers of the Flower Moon
Poor Things *
El Conde (Hvorfor er denne nominert?)

Beste kostymedesign

Barbie
Killers of the Flower Moon
Napoleon
Oppenheimer
Poor Things * **

LES OGSÅ: Poor Things: Stakkars vakre ting

Beste klipp

Anatomy of a Fall *
Killers of the Flower Moon
Oppenheimer ** *

Poor Things *
The Holdovers

Beste sminke og hår

Oppenheimer

Golda
Maestro
Poor Things * **
Society of the Snow (Igjen: Hvorfor er denne med?)

Beste produksjonsdesign

Oppenheimer
Poor Things * **
The Zone of Interest

Barbie
Killers of the Flower Moon

Beste lyd

The Creator
Oppenheimer
The Zone of Interest * **

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
Maestro

LES OGSÅ: Årets beste filmer 2023

The Zone of Interest. Foto: SF Studios

Beste originalmusikk

American Fiction

Oppenheimer **
Poor Things *

Indiana Jones and the Dial of the Destiny
Killers of the Flower Moon

Beste dokumentar

20 Days in Mariupol **
To Kill a Tiger
The Eternal Memory
Four Daughters *

Bobi Wine: The People’s President

Beste internasjonale film


Io Capitano
Perfect Days
Society of the Snow (hvorfor er denne filmen med?)
The Teachers’ Lounge
The Zone of Interest * **

LES OGSÅ: Barbie: Den marginaliserte Ken stjeler showet

HØR OGSÅ: Podcast: Barbie, nostalgisk forbrukerlykke og blankpolerte idealer

Nominert for beste original sang og adaptere manus, og beste mannlige og kvinnelige birolle: Barbie. Foto: Warner Bros. Pictures

Beste animasjonsfilm

The Boy and the Heron *
Elemental
Nimona
Spider-Man: Across the Spider-Verse **
Robot Dreams

Beste visuelle effekter

The Creator
Godzilla Minus One
Guardians of the Galaxy Vol. 3
Napoleon ** *
Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

Beste originale sang

It Never Went Away, av Jon Batiste for American Symphony **

The Fire Inside av Becky G, Diane Warren og Ismael «ISH» Cano for Flamin’ Hot
I’m Just Ken, framført av Ryan Gosling, Mark Ronson, Andrew Wyatt for Barbie *
What Was I Made For, av Billie Eilish og Finneas O’Connell for Barbie **
Wahzhazhe (A Song for My People), av Osage Tribal Singers og Scott George for Killers of the Flower Moon

Vi har utelatt kortfilmer fra lista vår, da vi ikke har sett noen av disse. 

Hør hele podcast-episoden her:

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjasboka

Del dette

5 thoughts on “Oscar-feber: Spådommer, nye mangfoldstandarder og neseproteser

  1. Hvorfor tror dere Emily Blunt vinner over Da’Vine Joy Randolph når Emily har tapt alle forløperprisene? Randolph vant SAG, BAFTA, GG og CC.

    1. Nå er det vel ganske kjent at selv om en film eller filmarbeider har vunnet priser på andre store prisutdelinger i forkant, må ikke det bety at akademiet overhodet vekter det samme som disse prisene – heldigvis, kan man vel og si. Golden Globes stemmes f.eks over av journalister og semi/useriøse journalister bl.a i ikke-redaktørstyrte medier, og representerer en ganske annerledes demografi enn Oscar-akademiet, som har bestått av for det meste eldre, hvite mannlige filmarbeidere, og som har vært noe av grunnen til at Oscar-prisutdelingen har rykte på seg for å vekte et mer konservativt og tradisjonelt blikk på filmkunsten – selv om det de siste åra visstnok har vært noen endringer her. Altså er vi ganske spent på om Da’Vine vinner denne, eller om Emily Blunt som har en mer typisk Oscarfilm-rolle stikker av med denne prisen. Med det sagt: Dette er en veldig svak kategori i år.

      1. Det gjør jo det i de situasjonene hvor fagforeningens medlemmer har overlappende medlemmer. Akademiet består mest av skuespillere, og SAG (skuespillernes fagforening, hvor de fleste allerede er medlemmer av Akademiet og stemmer frem vinneren), i tillegg til mange overlappende medlemmer i BAFTA – gav nettopp prisen til Da’Vine.

        Bare se på statistikken over SAG+BAFTA-vinnerne fra år til år og det stemmer nesten alltid med hvem som vinner under Oscar-utdelingen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

TBA
Verified by MonsterInsights