Roskilde-travere om klær og festivalmote: – Jeg er fed up med fast fashion

Drenge med stil: Blant mye generisk Y2K-mote, fant vi noen som kjørte litt mer sin egen stil – de fleste menn

Hva skjedde med konseptet festivalmote?

På en festival som er kjent for å ha fokus på dagsaktuell tematikk, er det overraskende lite speiling av dette i klesveien. Y2K er blitt den nye normalen, og det er tydelig at fast fashion gjør sitt for å utvanne det unike, litt vågale og sære – alt dette som gjerne forbindes med en festival som Roskilde: nemlig det å være seg selv.

Men blant low waist jeans med thongs dratt et godt stykke opp, og velkjente festivalklassikere som gutter i baris og shorts, og jenter i shorts og bikinitopp, møter vi også noen som ikke synes det er så dumt å utrykke seg selv gjennom klesstil:

Kjørlige pasteller og maritime vibes

Mathias Palmqvist Jensen stiller med en pastellgrønn, nesten turkis mesh-frakk (eller er det en jakke, eller en trench?) fra Ivy Park – et samarbeid mellom Adidas og Beyoncé Knowles.

Den asymmetriske jakka er satt sammen til et gjennomført antrekk i selskap av et par neongrønne shorts, og matchende neglelakk, et smykke rundt halsen med ordene «Dynamite» – og den evige festivalklassikeren seilerhatt.

Palmqvist Jensen sier antrekket representerer «the culture driven nightlife», og peker bort på en flaggstang med Pride-flagget.

LES OGSÅ: Little Simz på Roskilde: En maktdemonstrasjon

Perler, fjær og fletter

En annen fyr med en stil det er vanskelig å ikke legge merke til, er den ukrainske dj-en Ilyich som spiller på Roskildes klubbscene Ambereum.

Ikledd maske med fjær og perler, laget av Anastasia Pilepchuk matcher han de flettede stoffene i beige og hvitt.

Marta Martino er designeren står bak kostymet, og i sin helhet speiler denne kreasjonen det lydbildet som Ilyich produserer og framfører: Den handler om flytende identieter og transenderende migrasjon, fortalt fra et førstepersonsperspektiv. Alt flettes grasiøst sammen med improvisoriske rytmeinstrumenter som gir assosiasjoner til det rituelle.

LES OGSÅ: Fashion på film: Fra American Gigolo til Spencer

Designer-snekkerbukser

– Det er viktig å stille opp som seg selv på festival, og representere en vibe jeg føler.

Det sier Raine Pulkkinen fra Finland. Han har valgt seg ut en snekkerbukse fra Ashanti Empress, en designer fra Ghana som lager crazy, fargerike afrikanske prints på fashion, med etisk profil, og med lokasjon i England.

LES OGSÅ: Polo G på Roskilde: God start på festivalens første dag

Anti-army med fiskevest

– Fuck the army! Er det første han sier når vi kommenterer vesten hans, og at den gir litt assosiasjoner til militær-stil.

Nikolas er designer og grunnlegger av merket Skeptic Copenhagen, noe han sysler med som en hobby etter at han ikke kunne skate mer da et kne ble ødelagt.

Slagordet «Fuck the army» er også konseptet bak antrekket han går med på Roskilde og består av en gammel fiskevest med rosa klistemerker på fra campen hans, «Camp Cuddles» – en camp som dessuten har gjort et tappert forsøk for å lage den største skjeen ever.

–Jeg har selv vært i militæret og jeg er veldig imot det, forteller han videre om sin «anti army-stil».

Men det er ikke bare det han er imot, forteller han:

– Inspirasjonen til eget brand kommer fra det å faktisk kunne tilby noe som er organisk, fair trade og vegansk, fordi jeg er fed up med fast fashion, sier han.

– I hate that shit. Jeg vil ikke være en del av det.

Hold deg oppdatert på det vi skriver om: Følg oss på Instagram og Twitter og Fjasboka

Del dette

4 thoughts on “Roskilde-travere om klær og festivalmote: – Jeg er fed up med fast fashion

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

TBA