Kaveh Tehranis Hør her’a: Solskinn i Groruddalen

Det er kanskje en tendens at østkantfilmer ofte handler om kriminalitet og i miljøer omgitt av digre blokker som fremstilles ugjestmilde og ekle, men det er ikke tilfellet i Hør her'a.

PODCAST: Men filmhistorien fra Oslo øst er som regel temmelig grå.

I høst kommer det flere filmer lagt til østkanten i Oslo, og i bresjen står Kaveh Tehranis etterlengtede «Hør her’ a», basert på den mest utlånte boka på Deichman med samme navn av Gulraiz Sharif.  

Men hvordan ser østlige sentrumsstrøk og drabantbyer ut gjennom norske filmskaperes kameralinser?

Og er det noen estetiske trekk eller stereotypier som er mer tydlige i østkantfilmen enn andre filmer fra Oslo? Har blikket på østkanten endret seg med åra?  

Bak mikrofonene i denne live on tape-podcasten fra Gamle Munch, østkantens eget kulturhus, sitter regissør Kaveh Tehrani, filmkritiker, Oslofilm-ekspert og sosiolog Einar Aarvig, og filmkritiker, medieviter og programleder Ida Madsen Hestman. 

PS: Det var mange filmer vi ikke fikk nevnt før tida rant ut, som Morten Tyldums Tøyen-skildring Buddy fra 2003. Og når det gjelder glade Groruddalsskildringer, burde vi selvsagt avlagt Ingvild Søderlinds gode Alle utlendinger har lukka gardiner et besøk. Det kommer i neste episode.

Lytt til episoden her, eller der du hører på podcast:

LES OGSÅ: Rådebank viser at det er mulig å snakke om klasse i norske tv-serier. Hvorfor gjelder ikke det samme i norske filmer?

Følg oss på TiktokInstagramTwitter og Fjasboka

Støtt oss gjerne på Patreon.

Del dette

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

TBA