Triangle of Sadness-regissøren går hardt ut mot svensk kulturminister

Regissør Ruben Östlund går hardt ut mot kulturminister Parisa Liljestrand. Foto: SF Studios / Ninni Andersson/Regeringskansliet
Ble buet på under åpningen av Göteborg filmfestival. Nå har stjerneregissør Ruben Östlund sluttet seg til koret: «pinlig uskolerte».
Da den svenske kulturminister Parisa Liljestrand (Moderaterna) holdt åpningstale på Göteborg internasjonale filmfestival fredag ble hun møtt med buing, latter og utrop fra salen.
Nå har stjerneregissøren Ruben Östlund sluttet seg til koret:
«Jeg er stolt over å være æresformann for festivalen, men kunne ikke være med på åpningen i går. Men for to år siden hørte jeg Parisa Liljestrands tale om at film var fantastisk fordi det kunne gi det gode plass i en ond verden. Hun ble ikke igjen og så åpningsfilmen da heller.»
Slik åpner filmregissør Ruben Östlund sin kronikk i den svenske avisa Aftonbladet, før han fortsetter:
«Ja, dere forstår nivået».
Her blir den svenske kulturminister Paris Liljestrand møtt med buing under åpningen av Göteborg filmfestival:
Kunne ikke laget samme filmer i dag
Selv kunne ikke regissøren være tilstede på festivalen da han spiller inn sin nye film i Budapest:
«Jeg må virkelig si at teamet og menneskene jeg jobber med her er fantastiske, men på mange måter ville jeg ha foretrukket å spille inn i Sverige. Det kan vi ta en lengre filmpolitisk diskusjon om senere», skriver Östlund, før han kommer til hovedpoenget:
«Jeg vil understreke at The Entertainment System Is Down og ingen av mine filmer kunne blitt laget uten det svenske filminstituttet, Film i väst, og film- og kulturpolitikken som ble utviklet på 1960-tallet i Sverige.»
Norsk krigsfilm: Hva er problemet?
«Dette er dessverre ikke den kulturpolitikken Sveriges politikere fører i dag», skriver regissøren.
Selv har Östlund oppnådd internasjonal suksess med filmer som Turist (2014), The Square (2017) og Triangle of Sadness (2022). Han har også vunnet prestisjetunge priser, inkludert Gullpalmen i Cannes ved to anledninger.
«Parisa Liljestrand snakker om kunstnerisk frihet og ytringsfrihet og bruker flere fine ord, men hva er det som gjør at frihetene egentlig eksisterer?» spør han.

Må bli «mindre pinlig uskolerte»
«Jeg tror at nyanser av virkeligheten krever tid, i motsetning til provoserende utspill, hashtaggen Elon Musk, Parisa Liljestrand.»
«Man kan diskutere om filminstituttet skal forholde seg til kunst- eller industristøtte eller begge deler. Men Sveriges kulturpolitikk og kulturpolitikere, eller i alle fall PR-avdelingen, må vokse opp og bli mindre pinlig uskolerte.» sier han og fortsetter:
«Ellers kan de ikke få frem de motivene som faktisk finnes for hvorfor dette feltet er viktig».
Mine forslag til kulturelt nyttårsforsett: – Ta eierskap til kultur som politisk kampsak
I videoversjonen, leser Öslund opp kronikken fra det som ser ut som første klasse på et fly. Det viser seg å være hans eget filmsett. Han går og setter seg i økonomiseksjonen, der han kan fortelle at han venter på Sveriges politikere og kolleger i filmutredningen som han herved har invitert til filminnspillingen.
«For jeg tror at vi i produksjonen kan lære dere en del om håndtverk og samfunnssyn, og i Budapest og Øst-Europa er det faktisk fortsatt deler av en kultur- og kunsttradisjonen som man i lang tid prøvde å kopiere i vesten.»
Hele kronikken kommer også lest opp av Östlund selv her:
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjasboka
LES OGSÅ:
4 thoughts on “Triangle of Sadness-regissøren går hardt ut mot svensk kulturminister”
Comments are closed.