Spellemannsnominert Osloband: – Åpenbart at Spellemann for lengst har svelget den ganske så store kamelen

Kritiserer Spellemann: Spellemannsnominerte Hudkreft. Foto: Bjørn Nicklas Pettersen Myrvang

Er ikke begeistra for Pepsi-samarbeid.

– Vi synes ikke noe om det. Vi vil at Spellemann skal bli sponset av noen andre.

Det sier bassist Johannes Granaas Danielsen i det Spellemannsnominerte bandet Hudkreft, til TBA.

De har, som mange andre, fått med seg at Spellemannsutdelingen i år blir noe ganske annet enn de siste forgående åra. De har også fått med seg kritikken som har fulgt av at prisutdelingen har slått opp med NRK, for heller å satse på et mer kommersielt samarbeid med Nettavisen/Amedia og TikTok.

Teit, synes Hudkreft, men det er likevel noe de stiller seg ganske likegyldige til. 

Bandet mener kritikken som har kommet i kjøvannet av annonseringen av Spellemannprisens nye strategi burde vært rettet et annet sted.

Les svaret fra Spellemann nederst i saken.

LES OGSÅ: Universal boikotter Spellemann: «Undergraver artister»

LES OGSÅ: Vi sjekket ut årets Pepsimann… vi mener Spellemann-nominasjoner

@tbatba.no

Spellemannsprisen skal ikke lenger vises på NRK, men har blitt venner med… Pepsi og den ikke så veldig kulturinteresserte lokalavis-utgiveren Amedia, som vil strømme årets prisutdeling via Nettavisen. Hva tenker årets nominerte om det? Og betyr det noe lenger å vinne Spellemann? Vi prata med Carina Dahl, Kjartan Lauritzen, Hagle og Beharie. Gratulerer til alle nominerte! 🎥 @IDA SPEEDA #spellemann #norskmusikk #kjartanlauritzen #hagle #carinadahl #beharie #musikk #nrk

♬ original sound – TBATBA.NO

Investerer i israelsk økonomi

Det bandet ikke kan stille seg likegyldige til, er Spellemanns hovedsponsor, Pepsi, eller PepsiCo. Selskapet investerer tungt i Israel sin økonomi.

I en uttalelse via platesleskapet Fysisk Format, skriver bandet:

«Det er åpenbart at Spellemann for lengst har svelget den ganske så store kamelen som er å alliere seg med et selskap som PepsiCo. Dette er ikke vi like komfortable med.»

I 2018 kjøpte PepsiCo opp det israelske selskapet SodaStream, som er det et av de mest sentrale boikottobjektene for en global bevegelse, bestående av fagforeninger, kriker og grasrotbevegelser over hele verden, kjent som Boycott, Disinvestment and Sanctions (BDS).

Inspirert av den sørafrikanske anti-apartheidbevegelsen oppfordrer BDS-bevegselsen til handling for å presse Israel til å overholde internasjonal lov. Et annet boikottobjekt på BDS sin liste som også eies av Pepsico, er Sabra hummus.

Hudkreft hevder PepsiCos investeringer i israelske selskaper er godt dokumentert «og på ingen måte noe store selskaper som plateselskapene bak Spellemannsprisen ikke vet om når de inngår slike sponsoravtaler».

Bandet mener det er et bevisst valg å ikke vite noe om dette:

– Norsk musikkbransje burde og kan ikke være en del av å legitimere selskaper som PepsiCo.

LES OGSÅ: Berlins technoscene offisielt lagt til Unescos kulturarv-liste

Boikottet av SAS: Det er ikke bare TikTok blant Spellemanns nye samarbeidspartnere som boikottes om dagen. Pepsi markerte tydelig sin tilstedeværelse da de nominerte ble annonsert på Carls forrige uke. Foto: Ida Madsen Hestman
På boikottliste: Det er ikke bare TikTok blant Spellemanns nye samarbeidspartnere som boikottes om dagen. Pepsi markerte tydelig sin tilstedeværelse da de nominerte ble annonsert på Carls forrige uke. Foto: Ida Madsen Hestman

Kulturvasking ?

Danielsen peker på at samtidig som Pepsico investerer i Israels økonomi, prøver Pepsi på samme tid å skape positive asossiasjoner om seg selv gjenom å være sponsorer på det kommersielle kulturfeltet.

– De ser tydelig verdien i dette. Det er ikke bare for å selge Pepsi direkte. Det er også for å bli knytta til positive ting. Nå sponser Pepsi også flere festivaler som Øyafestivalen, og Pepsi var vel noen av de som tidlig begynte med å sponse artister direkte, litt sånn som Redbull har holdt mye på med. Det er ikke nytt at Pepsi virker opptatt av å prege kulturen, men oppkjøpet av SodaStream fra 2018 får jo ekstra oppmerksomhet nå, sier han.  

Ellers bryr ikke Danielsen eller Hudkreft seg nevneverdig om selve kommersialiseringen av musikkprisen.

– Det er mye oppmerksomhet rundt at Universal boikotter utdelingen og jeg skjønner det. Jeg synes samtidig ikke Universal har så mange bein å stå på når de mener at artister ikke prioriteres på grunn av Spellemanns TikTok-samarbeid.

Hudkreft kommer ikke til å gjøre som Universal og boikotte prisutdelingen som går av stabelen 4. april, men vil være tilstede også fordi de tror at det kan være en fin måte å rette fokus mot dette samarbeidet, og mot Pepsi sin økte deltagelse i norsk musikk- og kulturliv:

«Vi synes likevel det er skuffende at Spellemann velger å starte sitt nye kapittel på denne måten, og håper at det er noe de revurderer sterkt i fremtiden», heter det i uttalelsen fra bandet.

LES OGSÅ: Beyoncé om kommende album: Håper rase vil være irrelevant når det kommer til musikksjangre i fremtiden

Pepsi samarbeider med flere norske stor musikkaktører. Det er dog lite festivalsamarbeider å spore på Pepsis norske nettside. Skjermdump: https://www.pepsimax.no/festivaler.

– Den samme suppa

– Betyr det noe for dere som band å bli nominert overhodet? Er prisen i seg selv av betydning?

–  Det er fint med en pris med litt tyngde, og at den tyngden også gir nominerte en viss legitimitet. Jeg tror det gjør en forskjell. Men det kan hende renoméet til prisen blir litt vannet ut med den utviklingen den tar nå, sier Dansielsen.

Han tror prisutdelinger vil lide av å likne for mye på hverandre, noe som er i ferd med å skje nå som også Spellemann skal satse på det som virker å være den målgruppa som omtrent alle ønsker å nå ut til: «De unge». 

– Når man samarbeider med TikTok skjønner jeg jo at Spellemann vil nå de unge, men jeg skjønner samtidig ikke hvorfor de må dette. Har man ikke P3 Gull til det? Jeg tror det kan tendere mot å bli litt den samme suppa. 

– Jeg syns det har fungert fint med P3 Gull som en pris for de unge, og Spellemannsprisen som en mer seriøs pris. Jeg har faktisk hele tiden tenkt at Spellemann har vært en prisutdeling arrangert av NRK, avslutter han.

LES OGSÅ: Trøndersk heimstaddiktning, Tunge Trond og trancenderende lyd fra Grorud: Dette hører vi på nå

Erlend Gjerde er styremedlem og pressetalsperson for Spellemann, og styreleder i FONO som er den ene av eierne av Spellemann og som eier prisen 50/50 med IFPI. Pressefoto.

«En naturlig samarbeidspartner»

«Pepsi er en etablert samarbeidspartner for en rekke store norske kulturinstitusjoner og -arenaer, som Øyafestivalen, Rockefeller, Sentrum Scene, Oslo Spektrum, Palmesus, Malakoff festivalen, m.fl. og er derfor en naturlig samarbeidspartner også for Spellemannsprisen», skriver styremedlem og pressetalsperson for Spellemann, Erlend Gjerde i en mail til TBA.

Gjerde, som er styreleder i FONO som er den ene av eierne av Spellemann og som eier prisen 50/50 med IFPI, skriver videre:

«Det vil alltid eksistere ulike oppfatninger om slike kommersielle samarbeid, og det har vi respekt for. Vi forholder oss til de retningslinjene kommer fra norske myndigheter. Det er ingen ting i myndighetenes råd som utelukker valg av Pepsi som samarbeidspartner».

I mailutvekslingen ble følgende spørsmål stilt tilbake:

Hudkreft sier at de håper Spellemann vil revurdere sitt samarbeid med Pepsi. Er dette noe dere vil gjøre? 

Jeg ser du peker til andre kulturinstitusjoner som er sponset av Pepsi, og at det derfor er naturlig for dere og også samarbeide. Er det naturlig, gitt det som skjer i Gaza akkurat nå?

På dette svarer Gjerde:

«På nåværende tidspunkt vil vi ikke foreta oss noe vedr samarbeidet. Skulle norske myndigheter endre sine råd vil vi naturligvis se på saken igjen.»

LES OGSÅ: Mer enn 500 ekstra stemmer har sluttet seg til åpent brev fra jødiske Hollywood-filmarbeidere som fordømmer Jonathan Glazers Oscar-takketale

LES OGSÅ: Jay-Z kritiserte Grammy Awards i sin takketale: – Når jeg blir nervøs forteller jeg sannheten

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjasboka

Del dette

2 thoughts on “Spellemannsnominert Osloband: – Åpenbart at Spellemann for lengst har svelget den ganske så store kamelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA