Michael Keaton leverer i kaotisk serie om USAs opioid-epidemi

ANMELDELSE: Det føles viktig at denne historien blir fortalt, på alle mulige måter. Synd Dopesick ikke er bedre skrevet.

6 / 10

Dopesick (Serieskaper: Danny Strong)

«Det som virkelig er hjerteskjærende er at de folka her som har stått og hakka kull i gruver i generasjoner, altså hatt verdens hardeste jobb, sitter igjen med den dritten her, og blir brukt som prøvekaniner og test-hamstre, av en utrolig kynisk medisinsk industri som gir helt faen i om de bare ødelegger et samfunn.»

Ordene kommer fra en tydelig prega Thomas Seltzer i episoden Drittlivssyndromet i NRK-serien UXA.

Historien om hvordan det syntetiske opioidet OxyContin ødela utallige amerikanske samfunn og liv vekker minner fra et av de mest uforglemmelige øyeblikkene på norsk TV de siste 5 årene.

Nå er denne skrekkelige siden av amerikansk historie blitt til miniserie, basert på den amerikanske journalisten Beth Macys bok Dopesick: Dealers, Doctors, and the Drug Company that Addicted America.

Viktig historie

Opioid-epidemien har vært smått belyst i TV-serier før, slik som John Ridley sin antologi-serie American Crime, og fantastiske Justified, men Dopesick er den første som tilbyr et større og mer helhetlig bilde på TV i dette formatet.

Det føles viktig at denne historien blir fortalt, på alle mulige måter.

En slik fiksjonell virkelighetsfortelling som Dopesick er, kan potensielt nå ut til flere enn hva serier som den solide HBO Max-tilgjengelige dokuserien The Crime of The Century av Alex Gibney gjør, selv om den underliggende meldingen til seerne er det samme. 

LES OGSÅ: The Last Duel-skuespiller Jodie Comer til TBA: – Åpenbart hvorfor tematikken er relevant

Fra Big Pharma til gruvesamfunn

Vi befinner oss på slutten på 90-tallet. Richard Sackler (Michael Stuhlbarg) har vrangforestillinger om at mirakeldopet OxyContin vil kunne bekjempe all smerte i det amerikanske samfunnet. Han er overbevist om at Sackler-familiens «selvoppofrende» selskap Purdue Pharma vil frigjøre det amerikanske folk.

Herfra skildres historien om OxyContin fra mange perspektiver – fra kontorene til Purdure Pharma, til etterforskningen av selskapet gjennom påtalemyndighetene og politiet, til måten opioidene har en innvirkning på et falmende gruvesamfunn – til en Purdue Pharma-selger, hvis oppgave er å pushe OxyContin ut til lokale leger.

Det er med andre ord ikke lite ambisiøse mål Dopesick har satt seg for å gi et helhetlig bilde av hvordan og hvorfor opioid-epidemien kunne skje.

LES OGSÅ: Lyden av den «nye» arbeiderklassen

Kaitlyn Dever som den unge gruvearbeideren Besty. Pressefoto: Disney+

Som en okse på speed

Serieskaper Danny Strong (Empire), har dessverre valgt å fortelle denne historien på en ganske uhåndterlig måte for seerne:

Vi hopper frem og tilbake i tid som en mekanisk okse på speed, med historier som krysses på merkelige måter, og som både begrenser effekten av dem mot hverandre og varierer vilt i kvalitet.

Alt rundt Sackler-familien er frustrerende presentert, spesielt gjennom en overfladisk regi som gjør at det føles som jeg skulle ha snublet inn i en tam versjon av Succession, bare uten alt det som gjør den bra – skarpheten og knivingen mellom hvert familiemedlem, det psykologiske spillet. Når så mye av handlingen er bygget opp rundt Sackler-familien, er ikke dette stedet å komme til kort.

Mye som fungerer i serien er i hovedsak grunnet gode skuespillerprestasjoner, som eksempelvis Peter Sarsgaard og en overraskende engasjerende John Hoogenakker.

Men det er de fiktive karakterene fra et lite gruvesamfunn i Virgina, som virkelig gjør Dopesick verdt tiden.

LES OGSÅ: Heltens død gir rom for interessante perspektiver

Rosario Dawson er DEA-agenten Bridget Meyer. Pressefoto: Disney+



Smerte og lidelse

Karakterene er brukt for å gi seerne en følelsesmessig støkk, og kaste lys over hvordan Purdue Pharmas løgner og bedrag har påført store lidelser for vanlige mennesker. De er kanskje ment som kompositt-karakterer, men det gjør dem ikke mindre troverdige av den grunn.

Det skader heller ikke at karakterene er så solid spilt, både av Michael Keaton som den lokale legen Samuel Finnix, og Kaitlyn Dever som den unge gruvearbeideren Besty. Keaton er fantastisk å se på skjermen i en såpass skjør og godhjertet karakter som Samuel, som blir lokket og overtalt av Purdue Pharma-selgeren Billy (Will Poulter) til å ta i bruk Oxy-tablettene på sine pasienter.

Karakteren Besty gir også et sterkt bilde på hvordan spesielt arbeiderklassen ble påvirket av Oxy-tablettene.

Keaton og Dever har mer interessante personligheter og historier å jobbe med, og det er synd det ikke er lagt like mye arbeid i utviklingen av resten av karaktergalleriet. Serien kunne med fordel nedskalert og fordypet seg i kun disse karakteren som virkelig hadde fått frem budskapet.

LES OGSÅ: Fortjener vår favoritt-massemorder på TV en ny sjanse?

Michael Stewart Stuhlbarg spiller Richard Sackler. Pressefoto: Disney+

Hjertet på rett plass

Det er ingen tvil om at dette er et tøft kildemateriale å løfte frem, og det merkes ofte.

Flere steder følger serien implikasjonene av løgnene, manipulasjonene og triksene fra Purdue Pharma, men den skaper dessverre enda oftere problemer for seg selv, med unødvendig innviklede tidslinjer og manglende kontinuitet. Det er noe som igjen gir varierende kvalitet i historiefortellingen.

Dopesick har hjertet på rett plass, en vilje til å fortelle om de skyldige og de uskyldige, ofrene og heltene, i denne store kompliserte delen av nyere amerikansk historie. Da er det er synd serien evner å snuble så mange steder.


Dopesick har premiere fredag 12. November på Disney+ 

Følg TBA på: Facebook og Instagram

Del dette

1 thought on “Michael Keaton leverer i kaotisk serie om USAs opioid-epidemi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA