Danskene blåser nytt liv i dogmefilmen

May el-Toukhy, Isabella Eklöf, Milad Alami, Annika Berg og Jesper Just. Foto: Konstantin Bock
Tretti år etter den danske dogmebølgen, har fem nordiske filmskapere skrevet et manifest for å forsvare den originale spillefilmens kunstneriske integritet.
CANNES FILMFESTIVAL: Manuset skal skrives for hånd, internett kan ikke brukes i prosessen med å skrive det, og minst halvparten av spilletiden skal være uten dialog.
Nei, det er ikke en ny sekt. Dette er noen av de ti nye dogmene i manifestet til DOGME 25.
Tretti år etter dogmebølgen, igangsatt av danskene Lars von Trier og Thomas Vinterberg, har fem nordiske filmskapere nå samlet seg om et felles manifest, bestående av ti nye dogmer, som skal forsvare spillefilmens kunstneriske integritet og skape rom for kompromissløs filmfortelling i en ny tid.
Nyheten ble presentert på en pressekonferanse under filmfestivalen i Cannes.
Manifestet med kyskhetsløftet og de ti dogmene kan leses nederst i saken.
Reaksjon på KI og algoritmer
Kollektivet som nå er grunnlagt, er et opprør formulert i lys av dagens realitet, og består av den danske regissør May el-Toukhy (Dronningen, The Crown), Milad Alami (Modstanderen), Annika Berg (Team Hurricane), Isabella Eklöf (Holiday, Grensen, Kalak) og Jesper Just (billedkunstner og filmskaper).
I sitt nye manifest uttaler de fem filmskaperne blant annet at de hyller Dogme 95 og kjemper den samme kampen for fri kunst som et forsvar mot meningsløshet og avmakt.
«Filmregissøren er i stigende grad bitt redusert til prosjektleder, verket er redusert til en vare og tilskueren til konsument», heter det blant annet i manifestet.
Nå ønsker de fem filmskaperne å reforhandle vilkårene for film i en tid hvor produksjoner og filmteamene stadig vokser, samtidig som de peker på en manglende vilje til risikovillighet, noe de mener gjør at filmen risikerer å bli «tannløs, temmet og dermed irrelevant».
Hensikten er å insistere på filmens kunstneriske verdi:
«I en verden hvor kalkulerte, algoritmebaserte og teknologi-lagde filmer vinner terreng, ønsker vi å omfavne det feilbarlige, spesifikke og menneskelige avtrykket. Vi kjemper for det kompromissløse og uforutsigbare og mot kreftene som prøver å redusere filmkunsten til et ultrabearbeidet forbruksgode», heter det blant annet i manifestet.

Støttes av kringkasteren
For 30 år siden gikk filmregissørene Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen og Kristian Levring sammen i et opprør mot den etablerte filmbransjen. Oppgjøret resulterte i et kyskhetsløfte – et sett med regler som skulle forenkle filmproduksjon og bringe historiene nærmere publikum.
Med DOGME 95 skapte de fire regissørene en unik filmbevegelse som ga gjenklang over hele verden og ble et gjennombrudd for dansk film, med suksess-filmer som Festen, Idiotene, Mifunes siste sang, Italiensk for nybegynnere og Elsker deg for alltid.
Nå gir de opprinnelige dogmefilm-initiativtakerne Thomas Vinterberg og Lars von Trier sin fulle støtte til prosjektet:
«I 95 laget vi filmer i fredens visshet. Og skapte et opprør mot det konforme. I 25 skapes dogmer på nytt, nå i en verden av krig og usikkerhet. Vi ønsker deg lykke til på marsjen mot gjenerobringen av dansk film», skriver de i en felles uttalelse.
Det danske produksjonsselskapet Zentropa, som var grunnlagt av Trier og Kragh-Jacobseb, og som også stod bak Dogme 95-bevegelsen, står også bak prosjektet denne gang, med produsentene Louise Vesth og Sisse Graum Jørgensen i spissen, og som betraktes som to av dansk films mest suksessfulle produsenter i dag.
Med på prosjektet er også den danske kringkasteren DR og Nordisk Film Distribution, som sikrer en basisfinansiering som gjør det mulig å realisere filmene etter de vilkårene som er bestemt av DOGME 25.
DR er svært positive for utsiktene til en ny bølge av dogmer:
«Vi var overhodet ikke i tvil om å støtte DOGME 25 helhjertet. Vi deler analysen av nødvendigheten ved å ta nye veier for å styrke talent og bringe ny kraft inn i dansk film», sier Henriette Marienlund, Dramasjef ved DR i pressetuttalelsen.
«Det er en fantastisk energi og entusiasme i prosjektet, og grunnideen med å skalere ned for å komme til kjernen, er en original måte å utvikle og redefinere dansk film på».
Manifestet med kyskhetsløftet inneholder ti dogmer som beveger seg i tre hovedretninger:
De vil ta tilbake den fysiske virkeligheten, de bestreber estetisk nøkternhet og det må være økonomisk og romlig integritet. Finansiering kan bare mottas dersom det ikke påvirker innholdet i filmen.
Manifestet:
«DOGME 25 er et kollektiv av filmskapere stiftet i København i mai 2025. Vårt erklærte mål er å forsvare den originale spillefilmen og retten til å lage film på filmens egne premisser.
Filmregissøren er i stigende grad bittt redusert til prosjektleder, verket er redusert til en vare og tilskueren til konsument. Det kunstneriske eksperiment strander grundet en manglende risikovillighet, som kveler undersøkelsen og den personlige stemme. Filmen avvikles fremfor å utvikles og er i overhengende fare for å bli tannløs, temmet og dermed irrelevant.
I en verden hvor den kalkulerede, algoritmebaserede og teknologisk sminkede film vinner terreng, ønsker vi å slå ring om det feilbarlige, spesifikke og menneskelige avtrykket. Vi kjemper for det kompromissløse og uforutsigbare, og mot de krefter som prøver å redusere filmkunsten til et ultraforarbeidet forbruksgode.
Ved å nedskalere produksjonen sikrer vi at alle i produksjonen har et intimt forhold til filmen, så vi kan arbeide i tillit og sammen ta ansvar for verket og hverandre. Samtidig beskytter vi den fleksibilitet som er altavgjørende for at skapelsesprosessen blir levende og intuitiv fremfor en avvikling.
Vi hyller DOGME 95 og alle de filmskapere som kom før os, samt dem, som skal komme etter. Vi kjemper den samme kampen for den frie kunsten som et vern mod meningsløsheten og maktesløsheten. DOGME 25 er en redningsaksjon. DOGME 25 er en kulturell oprustning og en strek i sanden.
For at kjempe for det vi har kjært, velger vi nå frivillig å underlegge oss det strenge og uomtvistelige regelsettet kaldt «KYSKHEDSLØFTET».
Kyskhedsløftet 2025:
Jeg lover å underkaste meg følgende regelsett utarbeidet av DOGME 25:
1. Manuskriptet skal være originalt og skrives av regissøren for hånd.
Vi tvinger oss selv til å skrive manuskriptet for håndfor at stimulere intuitionen som flyter mest uanstrengt fra drømmen, ned gjennom hånden og over på papiret.
2. Minst halvparten av filmen må være stum.
Vi insisterer på å jobbe filmisk med filmmediet fordi vi tror på visuell historiefortelling og stoler på publikum.
3. Bruk av Internett er forbudt i alle kreative prosesser.
Vi forplikter oss til å skape filmen i møtet med hverandre og den fysiske virkeligheten fremfor i en algoritmebasert, digital virkelighet.
4. Vi kan kun godta penger der det ikke er noe motkrav som påvirker innholdet i filmen.
Vi tar ansvar for å holde budsjettene nede slik at teamet fortsetter å ta de avgjørende kunstneriske beslutningene.
5. Maks. 10 personer bak kameraet.
Vi forplikter oss til å samarbeide i intime samfunn for å skape tillit og styrke felles visjon.
6. Filmen skal spilles inn der handlingen foregår.
Kino blir falsk og generisk når vi finner på steder å se ut som noe annet enn de er.
7. Vi må ikke sminke oss eller manipulere ansikter og kropper med mindre det er en del av historien.
Akkurat som vi ønsker å opprettholde autentisiteten til stedet, søker vi også å fremstille mennesker ufiltrert. Vi feirer den naturlige menneskekroppen med alle dens feil og ufullkommenheter.
8. Alt knyttet til filmens produksjon skal leies, lånes, finnes eller brukes.
Vi forplikter oss til å skape med ting som allerede eksisterer i verden og vender ryggen til den historieløse og selvdestruktive kastekulturen.
9. Filmen skal lages i maks. et år.
Vi forkorter dreneringsprosessene som fortynner synet.
10. Lag filmen din som om den var din siste.
ølg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky og Fjasboka
LES OGSÅ: