Dette er julefilmene du garantert ikke har sett nok ganger
Sett Home Alone og Die Hard litt for mange ganger nå? Her er noen andre tips til hva du kan se i desember.
Hva er egentlig en julefilm, lurer kanskje du? En julefilm må ikke nødvendigvis utspille seg i jula for å kvalifisere som en julefilm. Filmer som har hatt premiere eller bare blitt vist på tv i desember, har i mange tilfeller endt opp som «julefilmer», uten å skje i jula overhodet. Det handler kanskje mest om at vi forbinder filmene med denne tida, som eksempelvis Ringenes Herre-trilogien og Harry Potter-filmene har blitt nyere eksempler på.
Ofte er en julefilm også satt lengre tilbake i tid, som et historisk drama, eller det befinner seg også utenfor vår tid, som i en fantasy-verden, men en julefilm har gjerne en indre moral eller tematikk som også er sentral i jula, og handler eksempelvis om nestekjærlighet eller gode verdier.
Ut ifra disse kriteriene er det jo egentlig ganske mange filmer som kan gå under merkelappen «julefilm», men her er noen som tikker av flere bokser nevnt ovenfor, og som heller ikke prøver å trykke inn noe overhappy eller overfladisk budskap, og som du kan se allerede nå – også på kino:
LES OGSÅ: Nikkers-adel og slett arbeidsmoral: Makta i et nøtteskall
Winter’s Bone (Regi: Debra Granik, 2010)
Hvor: HBO Max
For deg som: Kan trenge et godt avbrekk fra polerte amerikanske julefilmer med kjernefamilie- møter kristenmoralske budskap.
For de som savner HBO-serien Ozark, kan man kanskje bjuda på en liten virkelighetsflukt til the Ozarks Mountains for en nærmere kikk på metamfetamin-businessen der.
Winter’s Bone har alt en julefilm trenger: Vinter og kulde – i dobbel forstand – og en fattig jente i nød som kanskje ikke har svovelstikker, men det er ikke langt unna. Og hun er utstyrt med godt mot, en sterk tro på godhet i mennesker, og er på sett og vis foreldreløs.
Syttenåringen Ree Dolly spilles sterkt av Jennifer Lawrence (som ble nominert til Oscar for rollen). Gradvis beveger filmen seg fra å være en studie av et tett sammensveisa samfunn, til å bli en lavmælt thriller, der Rees leting etter sin savnede far stadig blir mer farlig, og der det ikke alltid er lett å vite hvem som er på hennes side. Hun får også hjelp fra onkelen sin, spilt av Oscarnominerte John Hawkes, men som det ikke er så lett å bli klok på.
Winter’s Bone unngår hillbilly-klisjeer, men skaper et rørende drama om overlevelse og verdighet, på et sted der nesten alle innbyggerne har en form for slektsbånd, et som er bundet sammen av deres trass mot autoriteter. Og det er en grunn til hvorfor.
LES OGSÅ: Johnny Depps comeback i snodig periodedrama
The Hateful Eight (Regi: Quentin Tarantino, 2015 )
Hvor: Apple TV, TV2 og Viaplay
For deg som: Har sett Die Hard for mange ganger og liker en kruttsterk ensemble-film.
Denne Quentin Tarantino-klassikeren er et must for alle som liker et godt kammerspill, herlig ensemble-feelgood og med rikelige western-referanser, ikke minst til Corbuccis The Great Silence.
Filmen hadde sin premiere i desember 2015, og er lagt til et av de mest gudesløse steder i Wyoming. Her skaper snøen og været en naturlig ytre fiende og herlig atmosfærisk ramme for spenningen som skal utspille seg, og som starter idet en dusørjeger og fangen hans søker ly i ei hytte som plutselig viser seg å være bebodd av en gjeng karakterer man helst ikke vil bli innestengt sammen med. Moroa kan begynne.
Quentin Tarantino er en av få aktive auteurer idag som alltid evner å rettferdiggjøre sine voldsscener og gi de merverdi, også når det bare er «for gøy». Han vet nøyaktig hvor langt han skal vri på ventilen for «sprengt hjerne, tjo og hei», uten at det går helt over stokk og stein. Han er rå på å få frem det grufulle og særegne i sine rollefigurer, selv om det i The Hateful Eight er vel så mye takket være et forpesta stjernelag av skuespillere, som injiserer sine karakterer med særpreg og egenart. Her finner vi blant annet gjengangere som Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Michael Madsen, Bruce Dern, og Jennifer Jason Leight. Endelig fikk også Walton Goggins vist at han er godt egnet for større roller i store filmer.
Takket være et tiltalende tempo og klipperytme – smaksatt av mesteren Ennio Morricones fengslende toner (som han også fikk sin første Oscar for beste originale filmmusikk) – holder Tarantino på nerven og stemningen, i denne tre timer lange sjangerhybriden mellom western, hevndrama og kammerspill. Dessuten dukker det opp flere små julegaver underveis.
Det ligger en tikkende bombe et sted, og vi kjenner konstant på følelsen av at noe ulmer i Minnie’s Haberdashery. Tarantino vet dessuten å komme med politiske provokasjoner, så du trenger ikke å konsentrere deg en gang.
LES OGSÅ: Østkanten på film og tv har stort sett vært trist og skummel siden Lasse og Geir
Spencer (Regi: Pablo Larrain )
Hvor: TV2 Play, Viaplay, Apple TV
For deg som: Liker kongelige, alternative biopics, og trenger et alternativ til Tre nøtter til Askepott.
Kongelige personligheter betyr alltid julestemning, hvorfor ikke et lite gjensyn med a’ Diana med passende sesongbasert garderobe og juleestetikk.
Satt til en tredagers julehelg på dronningens herskapslott i Norfolk på starten av 90-tallet, er det duket for å virkelig settes i overdådig julestemning med hele slekta samlet. Men ikke uten et suspense-drevet og intenst portrett av Diana på kjøpet. Filmen markerer at ekteskapet til Charles var på randen til kollaps, og er en uttalt «fabel fra en sann tragedie». Hele verden visste om utroskapsforholdet hans som hadde blitt kvalmende kraftig mediedekket.
Samtidig står storfamilien og kjernefamilien i sentrum filmen, dog som en fasade, satt opp mot den alternative idéen om en familie der Diana som alenemor har de beste stundene når hun bare er alene med sine to sønner.
Det ugjestmilde, spøkelsesaktige slottet legger til rette for en kjølig og fremmedgjørende atmosfære. Det skrur opp for den psykologiske spenningen som ligger latent i de mange detaljene og scenene, og det som utvikles til å bli en psykologisk thriller, der krampaktige tradisjoner tvinges igjennom, samtidig som Diana sliter med spiseforstyrrelser.
Med Kristen Stewart som leverer mesterlig i hovedrollen, tematiseres fortid, og lengselen etter den, enten det er tilbake til sin barndom, sitt tidligere «jeg», sitt barndomshjem, eller en person.
Pablo Larraín har skapt et tankevekkende og respektfullt portrett som burde vært laget for lenge siden.
Les hele anmeldelsen her
LES OGSÅ: Fashion på film: Fra American Gigolo til Spencer
Når Nettene Blir Lange (Regi: Mona J. Hoel, 2000)
Hvor: Filmarkivet, ofte settes den opp på Vega kino mot slutten av året.
For deg som: Likte Emma Thompsons rolle best i Love Actually, eller synes synd på Mr. Bean i Mr. Beans jul fordi han er så ensom.
Hva er det verste som kan skje når en storfamilie med svigerfamilie fra Polen skal feire litt jul i en avsidesliggende hytte på fjellet, på et av årets kaldeste dager?
Nei, dette er ingen skrekkfilm, men det er ikke langt unna. Det blir ikke akkurat bedre av å ha en alkoholisert pappa i hus, og en mamma som tviholder på å holde fasaden, så det blir et irritasjonsmoment i seg selv.
Når Nettene Blir Lange er Norges første og hittil eneste sertifiserte norske dogmefilm og kom i år 2000. Den er omtalt som de norske julefilmenes enfant terrible, men spør du undertegnede, er dette en klassiker av en juleperle, og kanskje særlig for de av oss som elsker å se på dysfunksjonelle familier spenne bein på hverandre – det er jo en tematikk som jo virkelig hører jula til, og ikke bare på skjermen.
Ikke minst er det et legendarisk stjernelag med norske og polske skuespillere, bestående av Svein Scharffenberg P.M, Kari Simonsen, Gørild Mauseth, Benedikte Lindbeck, Zbigniew Zamachowski , Krister Henriksson, Bjarte Hjelmeland, Geir Kvarme, Turid Gunnes, Jerzy Nowak, Wieslawa Mazurkiewicz.
Filmen fikk svært gode kritikker, og Svein Scharffenberg mottok en Amanda for Beste mannlige hovedrolle mens Kari Simonsen fikk en Æres-Amanda for filmen.
Call Me By Your Name (Regi: Luca Guadagnino, 2017)
Hvor: Viaplay, Apple TV, TV2 Play
For deg som: Trenger et mer moderne alternativ til alle disse romantiske historiske dramaene om triltrekning og forbudt kjærlighet som kommer i jula, basert på Jane Austen-romaner.
Call Me by Your Name er en feriedrøm fra den idylliske italienske landsbygda på 80-tallet, en svermende forelskelse av en film. Detaljrikdommen er slående og det er så en kan kan lukte alle de frodige plantene til klorvannet i bassenget, og Armie Hammers bløtkokte egg ved frokostbordet ute i hagen til sommerhuset. Kanskje handler filmen mer om savn enn tiltrekning, nærmere bestemt om et minne som nekter å fjerne seg. Om sorgen over å aldri møte en person igjen, eller tilbringe de samme stundene på samme sted igjen. Det er litt sånn man kanskje kan ha det på tampen av et år også.
Oppi alt dette sanselige holdes pusten mens jeg betrakter den unge forelskede Elio, magisk fremstilt av Timothée Chalamet som gjorde sitt gjennombrudd med denne filmen. TIdlig vet vi jo det han også vet: At denne romansen med farens assistent Oliver (Hammer) vil aldri vare. Sufjan Stevens‘ melankolske og vakre avslutningsspor etterlater et vemod, en lengsel. Tilbake til sommeren og minnene.
Maestro (Regi: Bradley Cooper, 2023)
Hvor: Kino og Netflix
For deg som: Setter pris på julas viktigste ingredienser – biografiske filmer og storartet musikk.
Den eksplosive og fortrolige kjærlighetshistorien skildrer det kompliserte, livslange forholdet mellom musikklegenden Leonard Bernstein og Felicia Montealegre. Bernstein komponerte og dirigerte musikk for både orkester og musikaler (West Side Story er noe han er mest kjent for).
Bradley Cooper gestalter hovedrollen med dyp inderlighet når han skildrer den begavede og livsglade komponisten som ville mye, både i kunsten og i livet. Han hadde et stort hjerte – og slapp mange inn, og vi vitner hvordan Bernstein nesten føler seg holdt tilbake av tosomheten, det er som om det går direkte utover hans kreative evner. Så er Maestro like mye en film som viser hvordan man kan uttrykke kjærlighet på ulike måter, den rommer mye varme, og ikke minst også et bankende hjerte for musikken – her kommer den formelig gjennom skjermen. Godt løst i flere momenter som visuelt sprenger grenser mellom drøm og virkelighet. En julefilm som tikker av på mange bokser når det kommer til konseptet julefilm.
Hør vår podcast-diskusjon om Maestro fra filmfestivalen i Venezia tidligere i år:
Min pappa Toni Erdmann (Regi: Maren Ade, 2016)
Hvor: Youtube, SF Anytime
For deg som: har sansen for moralen som kommer med typiske familiejulefilmer om gode verdier og reparering av relasjoner, men ikke uten litt frekkerter á la Nytt på Nytt.
Hvorfor ikke droppe nok et gjensyn med Tre Nøtter til Askepott eller The Holiday, og heller ta det usannsynlige valget med å se en nesten tre timer lang tyskspråklig film om et internasjonalt rådgivningsseminar for ledere i Romania?
Nei, den handler ikke egentlig om det.
Min pappa Toni Erdmann er kanskje den tristeste familiegjenforenings-komedien mellom en far og hans datter. Så er det også – i julas ånd – en film om verdisyn: Den er en kommentar til folk som tar ting for gitt, som har glemt hva livet handler om – løst som herlig satire.
Maren Ades Cannes-favoritt harselerer over viktigperer uten humor eller humør høyt oppe i klassesystemet, som reiser business class med harry bluetooth-apparat på øret, som bestiller champagne på jobbens regning og sier ting som: «Jeg liker land med middelklasse. Det er så relaxing».
Det er nettopp her Peter Simonischek gløder i rollen som pappa Winfried Conradi aka Toni Erdmann, som det perfekte motstykket til denne typen «livsstil».
Han er en tysk fraskilt middelaldrende musikklærer som innimellom introduserer deg for sitt alter ego, den mer «skøyeraktige» Toni, og kommer med løstenner. Nei, han faller ikke i smak hos business klassen, asom driver med rådgivning for ledere, og dermed hans datter, Ines, som har blitt en av dem, spilt av Sandra Hüller. Selv er hun ubetalelig i rollen og balanserer rollefigurens emosjonelle reiser, og de raske skiftene mellom seriøsitet og ablegøyer, med den største selvfølge. Også Simonichek leverer noen øyeblikk der bare blikket hans alene treffer rett i magen.
Dette er en film som er rik på hjertevarme øyeblikk og direkte tragiske scener, som gestaltningen av tristessens høydepunkt: Den tristeste nattklubbscenen jeg har sett på film, til tross for at alt ligger til rette for det motsatte med strippere, oppkneppa skjorter, champagne som spruter ned plysjsofaer, ispedd The White Stripes.
Min pappa Toni Erdmann var en sterk film med et tidsriktig budskap da den kom i 2016, og som bestilt for Generasjon prestasjon. Den er enda mer aktuell i dag, sju år senere.
Følg oss på Tiktok, Instagram, X/Twitter og Fjasboka
3 thoughts on “Dette er julefilmene du garantert ikke har sett nok ganger”