Disse filmene bør du få med deg på årets Film Fra Sør

Anbefalinger til Film Fra Sør 2025.

November = Film Fra Sør! Årets program er proppfullt av prisdekorerte ikke-vestlige filmer fra de mest prestisjetunge festivalene i verden.

Fra årets Gullpalme-vinner, Jafar Panahis uortodokse hevn-drama Bare et uhell, til actionthrilleren The Secret Agent, med Wagner Moura som fikk pris for beste mannlige hovedrolle under årets filmfestival i Cannes. Disse har du nok allerede merket deg på lista.

Det er også egne seksjoner dedikert til japansk film, Nollywood og sørkoreansk film – og mye mer.

Her er noen av våre anbefalinger på årets program:

Renoir (2025)

Foto: Cannes International Film Festival/ Unifrance/ Another World Entertainment

Regi: Chie Hayakawa

Med: Yui Suzuki, Lily Franky, Hikari Ishida

Sjanger: Coming of age, drama

Vi skal tilbake til 80-tallet, nærmere bestemt til Tokyo 1987. Renoir skildrer en sommer utenom det vanlige for jenta Fuki (spilt av nykommeren Yui Suzuki).

Den 11 år gamle reserverte og sensitivemå navigere seg gjennom farens kamp mot kreft (spilt av Lily Franky, også kjent fra Shoplifters) og en overstressa mor som ikke har mye tid til datteren.

Det blir kanskje ikke bedre av at skolenovellen hennes handler om at hun gjerne kan være foreldreløs.

Fuki kjenner på ensomhet, og samtidig en underbevisst følelse av at voksne ikke forteller hele sannheten. Men hun observerer ting som de voksne kanskje ikke tror at hun får med seg.

Og ja, filmen er oppkalt etter maleren.

Renoir hadde premiere i hovedkonkurransen i Cannes tidligere i år. Regissør Che Hayakawa utmerket seg allerede med debutspillefilmen Plan 75 (2022) i Un Certain Regard-seksjonen i Cannes, og fikk hederlig omtale i den høythengende debutfilm-kategorien Camera d’Or.

– Ida Madsen Hestman

Kill The Jockey (2024)

Regi: Louis Ortega

Med: Valentina Ávila, Roberto Carnaghi, Osmar Núñez

Sjanger: Surrealisme, neo noir, psykologisk drama

Hvorfor ser vi ikke flere filmer om hestesport og veddeløpsmiljøer, egentlig?

Kill the Jockey (eller El jockey på spansk) minner oss på hvor mye spennende drama som ligger latent i dette miljøet av anorektiske, rusglade og cocky jockeys.

Den veldig seldestruktive jockeyen Remo Manfredini klarer ikke å delta i veddeløp uten å være rusa.

Han mister omsider kontrollen og dreper en verdifull veddeløshest ved et uhell, i en film som blir mildt sagt absurd – ikke minst i møte med et produksjonsdesign, fargekoloritt og tablåer som kan minne litt om Roy Anderson i Eventyrland, møter Jodorowski.

Jockeyen selv, spilt av Valentina Ávila, har et veldig artig oppsyn. Det er i det hele tatt en god casting, gestaltning og blikk på de mange artige typene som vekker nysgjerrigheten rundt deres liv sånn ellers.

Universet er absurd, lattervekkende og lekkert på samme tid, noe som også understøttes av de godt kuraterte musikk-perlene som utgjør soundtracket.

– Ida Madsen Hestman

Eagles of the Republic (2025)

Svenske Fares Fares spiller den superkjente filmstjernen George Fahmy. Foto: SF Studios

Regi: Tarik Saleh

Med: Fares Fares, Lyna Khoudri, Amr Waked

Passer for: Dramathriller, satire

Maktmisbruk, frihetsberøvelse og et udemokratiske styresett er hovedtemaene i Den svensk-egyptiske Tarik Saleh sine tre filmer i Kairo-trilogien (som fra før inkluderer The Nilton Incident (2017) og Boy from Heaven fra 2022).

Med Eagles of the RepublicSveriges Oscar-kandidat, er det de rike og berømtes tur til å havne på kant med autoritetene. 

Kairo-trilogien har manifestert Fares Fares som en skuespillerstjerne av internasjonalt kaliber.

I rollen som den kjente skuespilleren George Fahmy er han i toppslag, og gestalter en mann som er vant til å få det som han vil, men som samtidig er sårbare for sine egne lyter. En aldrende kåtskalk, som ikke klarer å unngå holde blikket på kjæresten til sønnen sin akkurat litt for lenge. Og som sliter med potensen. 

De humoristiske elementene er til stede gjennom nesten hele filmen, og er en klar styrke i det som i andre hender kunne blitt en gravalvorlig film. Her er også Fares god, med sin solide erfaring fra både svenske og norske (!) komedier.

Tarik Saleh klarer kunststykket å være både underholdende, morsom og genuint skremmende med Eagles of the Republic, og det er lett å argumentere for at han særlig etter denne filmen må regnes som broderlandets kanskje største regissør akkurat nå, sammen med Ruben Östlund. 

Dette er et utdrag, les hele anmeldelsen her.

– Jon Sæter

Hør podcasten med regissør Tarik Saleh under Oslo Pix her.

Left-Handed Girl (2025)

Shih-Yuan Ma og Nina Ye i Shih-Ching Tsous solo-debutlangfilm Left-Handed Girl. Foto: Cannes Internasjonale Filmfestival/ Press

Regi: Shih-Ching Tsou

Med: Shih-Yuan Ma, Nina Ye, Janel Tsai, Esther K. Chae

Sjanger: Drama, coming of age, feelgood

Shih-Ching Tsous solo-debutfilm fikk tidlig buzz da den premierte på filmfestivalen i Cannes tidligere i år, og det er overhodet ikke rart:

Ingen ringere enn fjorårets Gullpalme-vinner, Sean Baker (Anora) som har jobbet tett med Shih-Ching Tsou siden de regidebuterte sammen i 2004, er både kreditert som med-manusforfatter og produsent på filmen.

Left-Handed Girl utspiller seg i Taiwan, og rommer flere likhetstrekk fra tidligere Baker og Tsou-filmsamarbeider.

Ikke så ulik The Florida Project, følger vi også her perspektivet til ei lita jente, I-Jing (glimrende spilt av Nina Ye) som navigerer i en voksen verden, nærmere bestemt på et nattmarked i Taiwan.

Etter hvert som den nysgjerrige jenta gjør nye oppdagelser, kommer det også flere sannheter for dagen, og familiehemmeligheter tvinges til overflaten. Men i filmens kjerne bor det mest av alt varme, feelgood og komikk. Storesøsteren er også glimrende spilt av nykommer Shih-Yuan Ma.

Hør podasten om filmen fra Filmfestivalen i Cannes her.

– Ida Madsen Hestman

Hind Rajabs stemme (The Voice of Hind Rajab) (2025)

Regi: Kaouther Ben Hania

Med: Motaz Malhees, Saja Kilani, Amer Hlehel, Clara Khoury.

Sjanger: Sosialrealistisk drama med dokumentariske elementer.

Filmen har allerede fått mye oppmerksomhet av åpenbare årsaker, og er en gjenfortelling av den rystende historien om den fem år gamle jenta Hind Rajab, som satt timesvis alene i en bil i Gaza og ventet på nødhjelp.

Hind Rajabs stemme (internasjonal tittel: The Voice of Hind Rajab) gir et innblikk i de kritiske timene for å hjelpe Hind Rajab, fortalt fra perspektivene til personellet til Røde Halvmåne i Ramallah på Vestbredden, som satt i telefonsamtaler med jenta i Gaza, mens ambulansepersonellet gjorde en livsfarlig innsats.

Filmen fortoner seg som et kammerdrama og baserer seg på de ekte lydopptakene av Hind Rajab i telefonsamtaler med Røde halvmåne.

Regissør Kaouther Ben Hania har lekt seg med fiktive elementer i møte med det dokumentariske før – sist med den Oscar-nominerte Olfas døtre.

Regissøren tar seg friheter til å dikte litt rundt helsepersonalets reaksjoner, men hendelsen som redramatiseres, er så tett opp til de virkelige hendelsene som mulig.

Filmen rystet og rørte journalister og kritikere under verdenspremieren på filmfestivalen i Venezia tidligere i år, her den fikk 23 minutter stående applaus, men også Sølvløven.

– Ida Madsen Hestman

Se igjen: Train to Busan (2016)

Regi: Yeon Sang-ho, Park Joo-suk

Sjanger: Zombie-skrekk, actionthriller

Litt sør-koreansk zombie-apokalyptisk skrekk på tog er jo moro – og ikke minst best på kino – så hvorfor ikke se Train To Busan (Busanhaeng) fra 2016 på kino når man har muligheten?

Film Fra Sør kjører nemlig Koreansk kulturdag på Vega, her også Park Chan-Wooks Oldboy og Celine Songs Past Lives varmt anbefales dersom man vil friske opp hukommelsen, eller se de på kino for første gang.

Train to Busan begynner som seg hør og bør: Et zombie-virus-utbrudd har skap apokalyptisk stemning hele veien fra Seoul til Busan (som er 325km bare i luftlinje).

Hvorfor ingen trekker i nødbremsen underveis, får vi ikke helt svar på, men filmen er god, spennende og underholdende som fy. En actionfylt pakke av gjennomført skrekk og katastrofe.

Det er høyst forståelig at filmen ble en stor publikumssuksess i Sør-Korea, her den ble sett over 10 millioner da den først hadde premiere. Regissør Yeoun Sang-ho responderte med å like så godt lage en animert forløper, Seoul Station

Filmen ble vist under Cannes-festivalens Midnight Screening-seksjon i 2016.

– Ida Madsen Hestman

Film Fra Sør går av stabelen 6. til 17. november 2025.

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjesboka

LES OGSÅ:

Del dette
Kulturplattformen TBA