Nytenkende og grensesprengende sceneshow + hestejenter: Roskilde torsdag

ANMELDELSE: Kaanan og Ævestaden vekket fuglene, mens FKA Twigs forførte med velregisssert hybrid mellom performance og konsert.
*Vi anmelder Roskilde 2025. Flere anmeldelser kommer plutselig.*
ROSKILDE, DANMARK: Det er festivalens andre ordinære dag, og klokka er bare akkurat passert ett på formiddagen, og allerede høres fjetrende folketoner fra EOS-scenen:
Det norsk-svenske samarbeidet mellom psych-prog-bandet Kanaan og folkemusikerne i Ævestaden. Coverarten fra deres kritkerroste samarbeidsalbum pryder backdropen. Sola slår ned på de mange oppmøtte, til de fjetrende fjetrende folketonene.
Selv om det er tydelige ekko til 70-tallet (les: Kebnekajse og andre skandinaviske progband med røtter i folkemusikken), låter det friskt og nytenkende.


Det musikalske live-samarbeidet er en herlig kombinasjon av tradisjonell folkemusikk og seige, jammete prog-partier. Et knapt kvartfullt Eos-publikum ser ut til å nyte både musikken og sola som tidvis titter fram.
Utover i settet kommer en vise om å kjempe mot overmakta, med en intro pakket inn som et folkeeventyr. En spennende take på kampen mot makt og systemkritikk – en kunne kanskje også tolket noe av dette som folkemordkritikk forkledd som folkemusikk.
En perfekt start på dag to av festivalen:
Musikken er så sanselig, stert, og på et vis nær naturen – så mye at når det mot slutten av settet dukker opp store fugleformasjoner som pulserer over himmelen, føles det på en måte koordinert, nesten planlagt.
– Rune Kvernmo & Ida Madsen Hestman
Karakter:
8 / 10
Kaanan & Ævestaden
Eos, torsdag 3. juli 2025


Høyperfektsjonert performance fra FKA Twigs
Flere dansere kommer ut på scenen i en sterk danseformasjon i en lengre hardpumpende intro. Publikum jubler.
Og rett på Perfect Stranger, og enda mer imponerende danseformasjon.
Er det et danseshow, performance, turn – eller konsert?
FKA Twigs ser ut til å bryte opp og skape hybrid ut av alt hun tar hendene sine i – også liveformatet.
Det er teknisk høy presisjon på både vokal og det nærmest akrobatiske som skjer på scenen. Det slår nesten pusten ut av en, så flott og estetisk forseggjort er det.


Kan det bli for polert og regissert, med for lite rom for det som er konsertformatets sterkeste fortrinn: Spontanitet og en følelse av umiddelbarhet. Med et velregissert show, kan den følelsen forsvinne litt.
Den følelsen som også gjør at du føler at dette skjer kun her og nå, og er ikke gjort andre steder før. Litt som når stand-up-komikere har egne vitser tilpassa stedet de er på under turneen.
Nå er ikke akkurat FKA Twigs noe som kan sammenlignes med en stand-up-komiker som reiser rundt i småbyer gjennom Norge på langs, men når et show er så perfeksjonert og nesten polert, som om det var en musikkvideo vi ser i aksjon – og lett å ikke helt kjenne på at det er så ekte som det faktisk er.
Litt mer kontakt med publikum og anerkjennelse av sted kunne vært på sin plass her i et sett som ellers er perfeksjonert.
– Ida Madsen Hestman
Karakter:
8 / 10
FKA Twigs
Arena, torsdag
Kastet ikke masken
Svinger innom D1ma, den maskerte danske rapperen som har inntatt Orange.
Hans debutalbum, EV1GT&ALT1D, fra 2023 har solgt to ganger platina, så han er ganske populær her til lands.
For å ytterligere understreke sin maktposisjon i det danske kulturlandskapet, slapp han like gjerne også en splitter ny EP, N1ya, bare timer før han entret scenen – og kjørte den like rykende ferske låta See Who You Were som åpningsnummer.
Den gitar-dominerte låta synes å vise en litt mer rocka side til artistens melankolske og sårbare sound.
Han leverer et tight livesett, som deriblant inkluderer en annen dansk yndling: Tobias Rahim.
Dog blir det noe krasj i et smått forvirret sceneoppsett: Rahim ser ut som han er kledd ut for pride-fest, og ikke dunkel trapkonsert – med sin cowboyhatt og paljetter, men det er mest låtsamarbeidet som bryter opp det dunkle og melankolske universet litt for mye. Den litt vel pop-polerte låta punkterrer litt av atmosfæren og formatet, som i seg selv virker å ville gå litt i alle retninger.
Dét sagt: Det er mistenkelig mye ved D1mas sound som minner om noe man har hørt før – og der jeg litt for ofte tenker på Rihanna.
Hvor er egenarten? Den synes ikke helt å gi seg til kjenne på denne store scenen.
Karakter:
6.5 / 10
D1ma
Orange, torsdag



Happy horse på speed
Det er en sammenpressa god gjeng med fres på plass foran EOS som venter på et av årets store klubbfenomen: Horsegiirl.
En mashup av hestevideoer på speed, i ulike formater og piksler dukker opp på skjermen bak henne idet hun inntar boothen, og jeg klarer nesten å glemme synet av spyet til en fyr ved Orange et kvarter tidligere.
Berlinske «Stella Stallion» – som vel er enda et pseudonym, men et hun visstnok bruker som sitt navn – har beskrevet seg selv som «halvt hest, halvt menneske», og liker å bruke hestemaske.
Musikken kategoriseres som happy hardcore ifølge britiske anmeldere, og da må det jo stemme siden britene er mest hardcore på sjangre, mens også hardstyle og gabber – altså superraske BPM, forvrengte basstrommer og samples.
Hun har selv fortalt at hun ble inspirert av «the «extra-ness» of Lady Gaga, Dolly Parton» og heavy hardcore fra Nederland og Belgia.
Energien er god og jevn, og når tidvise topper som de to gangene Cardi Bs WAP samples inn på repeat.
Det kommer også en ekstrem take på Benny Benassis Satisfaction jeg ikke ante at jeg trengte – det er for øvrig ei låt som aldri ser ut til å gå ut på dato, selv om den er godt over 20 år nå.
Crowden er påtent hele settet igjennom og ikke minst er det hestetema som går igjen blant ulike kostymer og effekter. En høystemt avrunding med dansing i travete takt.
– Ida Madsen Hestman
Karakter:
8 / 10
Horsegiirl
EOS, torsdag
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjesboka
LES OGSÅ: