Hvis mediene er så opptatt av å være vaktbikkje i Hollywood, burde de være mer interessert i hva som foregår på David O Russells filmsett enn Olivia Wildes
Dramaet rundt Olivia Wilde-filmen Don’t Worry Darling og Will Smiths slag under Oscar-utdelingen har dominert nyhetsbildet fra Hollywood de siste månedene. Men hva skjer med fokuset på Amsterdam-regissør David O Russell?
Skriveriene rundt Don’t Worry Darling-dramaet har pågått så lenge nå at rikskringkasteren her til lands for noen dager siden, kom dultende etter og påstod hardnakket at dette her fortsatt var relevant – som om du skulle fått en gammel Instagram-reels i feeden din.
Samtidig har starten på Oscar-kampanjen begynt for fullt for den nye Will Smith-filmen Emancipation. Og igjen snakkes det mye om at Smith burde bannlyses fra Hollywood.
Det er bra det påpekes at det Will Smith gjorde under Oscar-sendingen var galt, og det er viktig å stille spørsmål rundt hvorvidt det var et vanskelig arbeidsmiljø på settet til Olivia Wilde. Samtidig, har ikke pressen gitt noen særlig klarhet i hva som bare har vært rykter og hva som har vært fakta hva gjelder sistnevnte.
Flere norske medier skriver gjerne opp og ned om kontroversene knytta til Wildes filmsett og Smiths handlinger med fokus på sensasjoner og enkelthendelser.
Men er mediene så konsekvente hva gjelder dekningen av voldelige og trakasserende tendenser i underholdningsbransjen?
Jeg tenker særlig på personer i maktposisjoner som har bidratt til den typen notorisk adferd som del av ukulturen man har utvist en nulltoleranse for med Metoo.
I denne konteksten kan man undres over det fraværende fokuset på arbeidsmiljø og voldelig fortid når fokuset nå er rettet mot filmpersonligheten David O. Russell: Mannen som forrige uke hadde premiere på sin nye film Amsterdam, skånes av både medias krasse penner og Hollywoods moralpoliti, til tross for sin svært kontroversielle historikk som regissør.
Anmeldelsen til NRK om Amsterdam nevner ikke dette overhodet, mens i forrige anmeldelse av en Woody Allen-film er har det derimot vært viktig å snakke om anklagene mot Allen – dette til tross for at anklagene startet først i 1992, og det faktum at Allen ikke ble dømt, ei heller har innrømmet skyld. Det har tvert imot Russell gjort.
LES OGSÅ: Don’t Worry Darling: Selv Shia LaBeouf kunne ikke ha reddet dette uinspirerte og hullete manuset
Problematisk CV
Gjennom årene har Russells kritikerroste filmer konsekvent vært ledsaget av urovekkende påstander. Han har fått rykte på seg for å både verbalt angripe og oppføre seg truende, og utøve vold mot skuespillere og crew-medlemmer på sine filmsett (også oppsummert mer detaljert i denne Variety-artikkelen).
Det førte nesten til en fysisk konfrontasjon med George Clooney på settet til Three Kings i 1998, og en verbal tirade mot Lily Tomlin på settet til 2004-filmen I Heart Huckabees. Det samme skjedde mot Amy Adams under innspillingen av filmen American Hustle i 2013. I 2016 adresserte Adams dette i et intervju med GQ, med tittelen: «David O Russell made me cry every day on American Hustle». Her hevdet hun at Russell utviklet en «wild, crazy way of working» mens han filmet Silver Linings Playbook året før, og påstod at Russell skrek instruksjoner til skuespillere gjennom hver scene.
I 2003 angrep Russell regissør Christopher Nolan på en fest i Hollywood, med gjester som vitner. Det var visstnok over at Jude Law hadde takket ja til å spille i Nolans film, Memento, i stedet for Russells film, I Heart Huckabees. Med festgjestene tilstede tok Russell en headlock på Nolan og forlanget at han skulle gi Law tilbake til ham, ut av «kunstnerisk solidaritet».
I 2012 ble Russell politianmeldt av sin egen 19-år gamle niese, Nicole Peloquin, for å ha begått seksuell trakassering mot henne da de trente sammen på et treningssenter i Florida. Ifølge politirapporten tilbød den da 53 år gamle Russell å hjelpe niesen sin med mageøvelser og plasserte en hånd «rett over» kjønnsorganene hennes. Peloquin, en transkvinne som var på hormonbehandling på det tidspunktet, hevder videre at Russell rakk hånda under skjorten hennes og kjente på begge brystene hennes. Saken ble henlagt noen år senere. Dette til tross for at Russell har bekreftet det han gjorde i politirapporten. Han innrømmet også å ha vært «nysgjerrig på de større brystene» hennes.
Fortsatt velkommen
David O. Russell er fortsatt velkommen i det gode selskap i Hollywood, etter MeToo-oppgjør med filmnavn som Harvey Weinstein, Brett Ratner og Bill Cosby.
Studioene og aktørene som finansierer filmene hans står med ryggen rak bak den mange ganger Oscar-nominerte regissøren. Det samme gjør skuespillere.
Amsterdam frontes av navn som Christian Bale, John David Washington og Margot Robbie, mens navn som Chris Rock, Rami Malek og Taylor Swift også får sin rundgang i promomaterialet til filmen. Både Robbie og Swift har uttalt seg som aktive støttespillere av MeToo-bevegelsen. Dette er de samme menneskene som har uttalt at de ikke vil jobbe med mennesker som Woody Allen og Roman Polanski.
Hollywood har utvist en nulltoleranse ovenfor mennesker som utnytter sine maktposisjoner til å begå seksuelle overgrep og utøve truende atferd, slik som Weinstein.
David O Russells nyeste film kommer etter at hans forrige storprosjekt ble skrinlagt av Amazon, på grunn av tilknytningene til nettopp Weinstein. Men Russell selv har aldri blitt nødt til å konfrontere anklagene mot seg, eller fått konsekvenser for sine handlinger direkte.
Da er det et tankekors at en regissør som Olivia Wilde som ikke har gjort noe ulovlig, og Will Smith, som har beklaget og stått til ansvar for en voldelig handling, fortsatt får heftig negativ dekning i media. Her kan man kanskje legge til en observasjon om at dette gjelder en svart mann og en kvinne – mens den hvite, eldre mannen som har utvist gjentakende voldelige tendenser på sin arbeidsplass, skånes fra medias søkelys og journalistiske skråblikk.
Hvis mediene er så opptatt av å være vaktbikkje i Hollywood, burde de være mer interessert i hva som foregår på Russells filmsett enn Olivia Wildes.
Hold deg oppdatert på det vi skriver om: Følg oss på Instagram og Twitter og Fjasboka
1 thought on “Hvis mediene er så opptatt av å være vaktbikkje i Hollywood, burde de være mer interessert i hva som foregår på David O Russells filmsett enn Olivia Wildes”