Holmlia-regissøren: – Så ikke noen filmer som minnet om mitt eget liv
PODCAST: Nå skal hun lage filmen om drapet på Benjamin Hermansen. Vi snakker om miljø, identiet og klasse på film med Ingvild Søderlind.
*Hør podcasten nederst i saken*
HOLMLIA, OSLO: Hvilken betydning har klasseperspektiv, språk og identitet i kulturuttrykk fra østkanten? Og hvor viktig er det at regissøren selv har bakgrunn fra østkanten når det lages filmer herfra?
Regissør Ingvild Søderlind har i hvert fall savnet flere fortellinger fra østkanten da hun vokste opp:
– Da jeg var ungdom selv, syntes jeg ikke at jeg så noen filmer som minnet meg om mitt eget liv, forteller regissøren når hun gjester TBA-podcasten Hver gang vi rantes.
– De fleste var liksom satt til området rundt NRK, på Majorstua og Frogner – eller så bodde folk i store eneboliger. Så jeg var sucker for sosialrealisme, forteller hun i en spesialepisode spilt inn på Holmlia Kulturhavn.
Søderling er oppvokst på Holmlia og har laget østkantfilmen Alle utlendinger har lukka gardiner, basert på romanen til Maria Navarro Skaranger. Hun har også laget kortfilmen Jenny (2010), med ungdommer fra Holmlia.
Nå skal hun lage film om drabantbyen og spillefilmen om drapet på Benjamin Hermansen.
Se kortfilmen Jenny her:
Sammen med filmkritikerne Ida Madsen Hestman og Einar Aarvig i Kulturplattformen TBA, diskuteres østkantfilmen som fenomen i podcasten Hver gang vi rantes.
Hør hele podcasten fra Holmlia Kulturhavn her:
Første episoden om østkantfilm om Hør her’a med Kaveh Tehrani, Einar Aarvig og Ida Madsen Hestman, kan du høre her.
LES OGSÅ:
Et takkebrev til Et takkebrev til Saddam
Østkanten på film og tv har stort sett vært trist og skummel siden Lasse og Geir
Elskling: Kanskje årets sterkeste norske regidebut
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjesboka
3 thoughts on “Holmlia-regissøren: – Så ikke noen filmer som minnet om mitt eget liv”