Nytenkende og grensesprengende sceneopptredener på Roskildes andre dag.

ANMELDELSE: Kaanan og Ævestaden vekket fuglene, mens FKA Twigs forførte med velreggisert hybrid mellom performance og konsert.

*Saken oppdateres fortløpende*

ROSKILDE, DANMARK: Det er festivalens andre ordinære dag, og klokka er bare akkurat passert ett på formiddagen, og allerede høres fjetrende folketoner fra EOS-scenen.

Det norsk-svenske samarbeidet mellom psych-prog-bandet Kanaan og folkemusikerne i Ævestaden, er et av de første ut i dag.

Coverarten fra deres krikerroste samarbeidsalbum, Langt, langt vekk, pryder backdropen. Sola slår ned på de oppmøtte, til fjetrende folketoner.

Foto: Ida Madsen Hestman

Selv om det er tydelige ekko til 70-tallet (les: Kebnekajse og andre skandinaviske progband med røtter i folkemusikken), låter dette friskt og nytenkende.

Det er en herlig kombinasjon av tradisjonell folkemusikk og seige, jammete prog-partier.

Utover i settet kommer en vise om å kjempe mot overmakta, med intro pakket inn som et folkeeventyr.

En spennende take på makt og systemkritikk – en kunne kanskje også tolket noe av dette som folkemordkritikk forkledd som folkemusikk.

En perfekt start på dag to av festivalen:

Musikken er så sanselig, stert, og på et vis nær naturen – så mye at når det mot slutten av settet dukker opp store fugleformasjoner som pulserer over himmelen, føles det på en måte koordinert, nesten planlagt. 

– Rune Kvernmo

Karakter:

8 / 10

Kaanan & Ævestaden

Eos, torsdag 3. juli 2025

Høyperfektsjonert performance fra FKA Twigs

Flere dansere kommer ut på scenen i en sterk danseformasjon i en lengre hardpumpende intro. Publikum jubler.  

Og rett på Perfect Stranger, og enda mer imponerende danseformasjon. 

Er det et danseshow, performance, turn – eller konsert? 

FKA Twigs ser ut til å bryte opp og skape hybrid ut av alt hun tar hendene sine i – også liveformatet.   

Det er teknisk høy presisjon på både vokal og det nærmest akrobatiske som skjer på scenen. Det slår nesten pusten ut av en, så flott og estetisk forseggjort er det.

Kan det bli for polert og regissert, med for lite rom for det som er konsertformatets sterkeste fortrinn: Spontanitet og en følelse av umiddelbarhet. Med et velregissert show, kan den følelsen forsvinne litt.

Den følelsen som også gjør at du føler at dette skjer kun her og nå, og er ikke gjort andre steder før. Litt som når stand-up-komikere har egne vitser tilpassa stedet de er på under turneen.

Nå er ikke akkurat FKA Twigs noe som kan sammenlignes med en stand-up-komiker som reiser rundt i småbyer gjennom Norge på langs, men når et show er så perfeksjonert og nesten polert, som om det var en musikkvideo vi ser i aksjon – og lett å ikke helt kjenne på at det er så ekte som det faktisk er.

Litt mer kontakt med publikum og anerkjennelse av sted kunne vært på sin plass her i et sett som ellers er perfeksjonert.

– Ida Madsen Hestman

Karakter:

8 / 10

FKA Twigs

Arena, torsdag

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjesboka

LES OGSÅ:

Del dette
Kulturplattformen TBA