ANMELDELSE: Chilenske Akiila forfører på Roskildes første dag med grensesprengende Reggaeton.

*Saken oppdatertes fortløpende*

Grensesprengende reggaeton

ROSKILDE: «Hello I am Akriila for Chile” sier hun omsider med sin autotunede stemme godt inne i settet. Og til full jubel.

Inne på klubbsccenen Gloria er det nesten litt som man glemmer heteslaget der ute. Ikke at det ikke er mindre varmt, men den plante-tildekkede backdropen og dekoren rundt gir en ganske annen og intim atmosfære det er godt å gjemme seg litt bort i.

For ikke å nevne den feststemte musikken. Når Akriila fremfører sin første danske konsert på Roskildefestivalen, er det god grunn til å hengi seg til det danseinviterende soundet.

Chileneren har på kort tid gjort seg bemerka med sitt progressive lydbilde, her trap og fengende reggaeton-rytmer møter drømmende synther.

Tekstene er gjerne reflekterende, med emosjonell dybde – med inspirasjon fra Charli XCX og Rosalía. 



Akriila er også en feministisk samfunnskritiker som retter et skarpt blikk på spenningene i det chilenske samfunnet.

Det ryktes også at hun har blitt en kultfigur for søramerikanske lesbiske – noe som speiles i en setning som går igjen albumet hennes, på konserter og i sosiale medier: «Hot gays listen to Akriila!».

På Gloria prater hun mye spansk etter hvert, i et sett som brått slår om fra feststemte rytmer, til akustisk kassegitar og ballader.

Jeg skjønner ikke bæret, men det til nå ganske eklektiske lydbildet med spansk lyrikk fremkaller applaus.

Med debutalbumet Epistolares fra 2024 har Akriila også lagt et godt grunnlag for kveldens setliste med et rått uttrykk. som fenger blant de fremmøtte.

Snart er det mer eksperimentering på vei inn i det elektroniske pop-landskapet, der hennes melankonske undertone gir det lille ekstra av friksjon til soundet.

En god start for Akriila – som forresten spiller på samme scene som vi så et gnistrende show fra Kneecap i fjor.

Karakter:

7 / 10

Akriila

Gloria, onsdag

– Ida Madsen Hestman

Tight afrobeat

Svette overkropper har fyllt et smekkfullt Arena-telt. Det er helt klart en feststemt crowd i varmen, og det er tydelig at det er første gig på første ordinære festivaldag – i hvert fall første på Roskildes nest største scene for dagen. Folk er tydelig sultne på å sette i gang.

Det London-baserte bandet som til vanlig teller sju, starter ut med seks musikere, deriblant annet perk og blåsere.

Det drar seg opp på låt to, etter en myk, jazzete start som glir over i mer afrobeat etter hvert, som Kokoroko er kjent for.

Underveis er det soloer i øst og vest, og både perk og trombone får skinne for seg selv et par minutter. Egalitært opplegg!

Seks blir til sju, da gitaristen, som visstnok var forsinka omsider kom seg på ut på scenen – akkurat i tide for en følsom solo, og ny låt fra deres kommende skive. Til og med keys fyrer av en solo på slutten.

Lydbildet er dønn tight, og det groover hele veien med en herlig jovial call and response på siste låt.

– Rune Kvernmo

Karakter:

7 / 10

Kokoroko

Arena, onsdag

Agentinere med tæl?

Her kommer en anmeldelse av Ca7riel og Paco Amoroso!

Virale argentinere kommer endelig til Norge

Karakter:

XX / 10

Ca7riel & Paco Amoroso

Avalon, onsdag

– Ida Madsen Hestman

Del dette
Kulturplattformen TBA