Quirky fest med Geordie Greep, hiphop-skole med Doechii, mens Schoolboy Q har henda på rattet: Roskilde fredag

ANMELDELSE: Den eklektiske festen fortsetter på Roskildes tredje festivaldag.

*Vi dekker Roskilde 2025. Flere anmeldelser kommer plutselig*

ROSKILDE, DANMARK: Klokka er ett på formiddagen, på tide å knekke i gang tredje festivaldag. Dagens morgenmad og kaffe bli inntatt til et for denne anmelderen et nytt bekjentskap, nemlig karibisk-belgiske Nala Sinephro.

Sinephro er en ung, fremadstormende multiinstrumentalist, basert i det svært så levende jazzmiljøet i London.

Med seg på scenen har hun tre andre musikere på trommer, sax og keys. Selv ser hun ut til å spille både synth og harpe. Dette lover godt.

Settet varer på slaget én time og inneholder så vidt jeg kan høre kun tre låter på omtrent tjue minutter hver. Hver låt starter mykt og forsiktig, før lydbildet vokser og forgreiner seg utover.

Hver av låtene bygger på et enkelt tema som blir utforsket og utbrodert til det som for meg føles som en slags ytterste konsekvens.

Det er noe eksperimentelt og meditativt over det hele, noe som gjør det lett å drømme seg litt bort på en sliten og seig tredje festivaldag.

– Rune Kvernmo

Karakter:

7.6 / 10

Nala Sinephro

Avalon, fredag 4. juli 2025

Foto: Christian Solgaard

Eklektisk ambient jazz i formiddagssola

«Er det jazz eller rock? Eller samba? Hvor skal vi hen, egentlig?»

Kompisen min setter ord på det jeg selv tenker her vi står, ti minutter ut i konserten til Øya-aktuelle Geordie Greep.

Det er så mange innflytelser her at det er til å bli ør av. Eklektisk er liksom bare fornavnet.

Navn som dukker opp hos meg spenner fra David Bowie, Donald Fagen – og kanskje til og med Marcos Valle?

Energien står i taket, noe et stappfullt Gaia-telt ser ut til å sette pris på (det er fredag og klokka har tross alt bikka ni).

Det slår meg at dette er en type konsert som fort kunne blitt for mye av det gode, det er så mye å ta tak i.

Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at Geordie inntil i fjor sommer var primus motor i Black Midi, et sirkus av et band som var klin umulig å sjangerfeste.

På den kritikerroste soloutgivelsen The New Sound som kom i fjor høst, har Greep knekt en eller annen kode.

Geordie Greep. Foto: Rune Kvernmo

Alle de eksentriske og eksperimentelle impulsene man kunne få hakeslepp av i Black Midi, er videreført her, men pakka inn i noe som er flere knepp mer tilgjengeligTreffende albumtittel, der altså.

Konserten er definitivt quirky, men aldri masete. Og først og fremst dønn musikalsk, og så godt sydd sammen.

Bandet er vanvittig bra, og Greep står som en dirigent og liksom regisserer det hele. Ofte med ryggen til publikum, uten at det går på bekostning av kommunikasjonen med oss.

Det er nesten ikke til å tro at fyren er femogtjue.

Det er lange, jammete partier som flyter utover. På overflaten er det hektisk, men det er en plan på det hele. Det er helt okei ikke å vite helt hvor vi skal ende opp. Dette er en reise, and I’m here for it. 

Bandet setter fyr på teltet med den mesterlige og finurlige Holy, Holy, et perfekt avslutningsnummer.

Femti minutter var altfor lite. Under fem uker igjen til Øya. Dette er det bare å få med seg!

– Rune Kvernmo

Karakter:

9.7 / 10

Geordie Greep

Gaia, fredag 4. juli 2025

Sjarmoffensiv fra LAs favoritt-skolegutt

«Jeg trodde jeg skulle se noe annet», sier kompisen fra siden. Det er altså positivt ment. 

Den normcore-kledde fyren der oppe på scenen kjører trolig den mest basice, anti-rap-outfiten jeg kan tenke meg: kremhvit t-skjorte og bukser.

Quincy Matthew Hanley aka. Schoolboy Q er tilbake på Arena, ni år siden sist. Da steppet den dynamiske LA-rapperen inn som vikar for Future.

Nå kommer han med sitt mest kunstnerisk utforskende album hittil under armen: Blue Lips fra ifjor.

Han åpner eplekjekt med Man of the Year, fra det over ti år gamle albumet Oxymoron, og demonstrerer hvor tight og velartikulert han er på mikken. 

Hitsene kommer i en velporsjonert rekkefølge, i et sett som veksler godt mellom både oldschool og nyere trap-låter.

Alt glir ned hos den engasjerte gjengen under duken på det som ellers har vært en litt seig og regnete festivaldag. Her inne er det som lufta blir klarere (!) – dog ikke uten den obligatoriske lukta av weed.

Så er Schoolboy Q helt klart en av de som er best på å bruke hele rommet hittil på festivalen. En som tydelig søker en interaksjon med publikum og skrur på sjarmen. 

Mot slutten kommer eksempelvis en uventa og sjarmerende glansetappe: 

«Kommer Kendrick hit eller?», spør han crowden. Nei, tror ikke det, konkluderer han og tenker høyt at «Since we are over time and shit, I am vibing», og dermed er dette et perfekt tidspinkt for å smelle ut ei låt kompisen har laga: Not Like Us – til storstilt jubel. 

Han ler fornøyd og helhjerta. 

Og kjører Hell Of A Night som avrunder. Lekkert levert.

– Ida Madsen Hestman

Karakter:

9 / 10

Schoolboy Q

Arena, fredag 4.juli 2025

Doechii på Roskilde. Foto: Christian Hjorth

Doechii the don

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle forbinde Roskilde med skolebenken, men brått befinner vi oss på Doechiis school of hiphop. 

Orange scene har fått pulter og dansere i skoleuniformer. Og med en gigantisk gettoblaster ruvende bak, en man kan klatre på og ski ned fra på en rutsjebane. 

Danserne som er på plass i det alternative klasserommet, fungerer, i tråd med Jaylah Ji’mya Hickmon aka Doechii sitt prosjekt, som hennes kloner, eller ulike versjoner av rapperen.

Her går Doechii steg for steg gjennom trinnene som er nødvendige for å bli en mester i hiphop, via tidvise videoer på sidene av scene: Det handler for eksempel om å klare å identifisere hva som er en god bar, til forståelse av hva flow er, og viktigheten av å forstå sjanger.

Doechii er, som vi omsider skjønner, en mester i alt på skolen – men hun inntar både rollen som elev og lærer. Det er et gjennomgående poeng:

«Every master was once a student. But once you become a master; always remain a student», står det på skjermene på et tidspunkt.

Det er duket for et show med imponerende lungekraft, vokalteknikk og flow – og dessuten koreografi som jeg blir svett bare av å tenke på. 

Doechii på Roskilde. Foto: Christian Hjorth

Introen er anført av Doechii-klone-danserne, før hovedpersonen brått dukker opp blant dem på en av pultene, og vi er inne i Stanka Pooh, fra hennes historiske Grammy-vinnende album Alligator Bites Never Heal – her størsteparten av setlista er fra. Men med egne freske live-versjoner.  

Det er full kok fra start. Bassen brummer og rister opp hele Roskildes gressflate fra sitt underlag, omtrent.

Vi er stadig innom nye video-«leksjoner» på hiphop-skolen, men også litt popmusikalsk historie. 

Dette er en fortkortet versjon, les hele anmeldelsen her.

– Ida Madsen Hestman

Karakter:

10 / 10

Doechii

Orange, fredag 4.juli 2025

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjesboka

LES OGSÅ:

Del dette
Kulturplattformen TBA