Prinsesse på prøve

Foto: Ymer Media AS

ANMELDELSE: Pablo Larraíns nye film om prinsesse Dianas liv, gir et innblikk i tre nådeløse juledager på den tåkelagte landsbygda i England. Det kunne nesten vært en skrekkfilm. 

9/10

Spencer (Regi: Pablo Larraín)

Ja, det kunne vært en skrekkfilm. Filmen som markerer ekteskapet på randen til kollaps, er en uttalt «fabel fra en sann tragedie». Satt til en tredagers julehelg på dronningens herskapseiendom i Norfolk på starten av 90-tallet, gis et suspense-drevet og intenst portrett av Diana – som tidligere het Spencer.

Det er ikke tilfeldig valg av tid og sted. På gitte tidspunkt var skammen omkring Diana og Charles’ trøblete ekteskap etter ti år blitt uutholdelig, også fordi hele verden visste om utroskapsforholdet som hadde blitt kvalmende kraftig mediedekket.

Samtidig er alle de krampaktige tradisjonene som tvinges igjennom på det ugjestmilde, spøkelsesaktige slottet, noe som legger til rette for en kjølig og fremmedgjørende atmosfære. Det skrur opp for den psykologiske spenningen som ligger latent i de mange detaljene og scenene.

Kristen Stewart gjør en sterkt rolletolknong som Diana Spencer. Foto: Ymer Media AS

Storfamiliens sorte får

Larraín tar seg store friheter i å spekulere rundt Dianas indre liv. Hennes opplevelse av å være en fremmedgjort outsider i det gigantiske slottet, skildres gjennom sjangerelementer fra horror og mystikk, med tydelige nikk til Stanley Kubricks klassiker The Shining.

Den sterke rolletolkningen av Kristen Stewart gjør Diana til en slags «final girl» i marerittet hun befinner seg i. Filmen går nemlig langt i å skildre Diana som et offer for en nærmest sekt-aktig storfamilies narsissisme, og som legitimerer seg selv gjennom vilkårlige ritualer og skikker for å bevare en fasade – en som grenser til det parodiske.

Spiseforstyrrelsene hennes blir ekstra smertefulle under høytids-sammenkomsten, der mat og faste måltider står i fokus, med mange øyne som følger med. For å gjøre det hele ekstra ubekvemt er det i tradisjonen tro påtvunget veiing før og etter oppholdet. 

Diana må komme seg ut før hun bukker under for destruktive krefter som vokser inni henne jo lengre hun blir værende. De tåkefylte, 80-tallspregede tablåene smelter sammen med den urovekkende, erkebritiske stemningen som tegnes opp av Johnny Greenwoods fjetrende komposisjoner.

Respektfullt portrett

Pablo Larraín har skapt et interessant og menneskelig portrett av Diana på en respektfull måte, og mesterlig spilt av Kristen Stewart, uten å gå veldig sentimentalt til verks. Hva som står på spill kommer godt til uttrykk i detaljer og gjenstander, og symbolverdien i dem – som eksempelvis krampaktige krav til hva man skal ha på seg og ikke.

De ugjestmilde omstendighetene gjør det åpenbart hvilken avgjørende rolle klær og smykker spiller som rustning og skjold. Her tematiseres klesplaggets potensielle kraft og beskyttelse. Men også hvor tungt et perlesmykke kan veie – på flere plan.

Stylisten hennes, Maggie, herlig spilt av Sally Hawkins, er den eneste som ser Diana som det mennesket hun er. Og den eneste voksne på jobb. Hun blir som blir en slags diplomat i møte mellom det tradisjonelle sammensnerpete, og Dianas progressive personlighet og emosjonelle behov. 

Med Stewart i hovedrollen, kan jeg ikke unngå å tenke på hennes rolle i Olivier Assayas’ Personal Shopper (2016), som også er en mystikk-preget psykologisk thriller, om en ung kvinne som føler seg stalket og fanget av situasjonen hun befinner seg i. Lik Spencer, tematiseres fortid, og lengselen til den, enten det er tilbake til sin barndom, sitt tidligere «jeg», sitt barndomshjem, eller en person.

Men Spencer er basert på en sann historie og ekte mennesker, og det å se Diana lengte tilbake til å bare ville være et beskyttet barn, også når hun er sammen med sine egne, er sterkt. Og om ikke alt er historisk korrekt, så har Pablo Larraín skapt et tankevekkende og respektfullt portrett som burde vært laget for lenge siden.

About Post Author

2 thoughts on “Prinsesse på prøve

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.