Slutten på helvete – eller var det bare begynnelsen? Januar 2021 oppsummert og observert – så du slipper tenke på det.
Inngangen til koronaåret 2021 var nesten som venta. Men nei, ikke alle skjønte det. Noen har åpenbart forveksla storminga av kongressen med å ra på trivelig konsentrasjonsleir-tur til Auschwitz for å ta selfies.
Skjermdump: Twitter
«Hvor var foreldrene?», spør kanskje du. Men en har stått fram: Moren til selveste Kongress-stormingens ansikt utad, også kjent som øko-mannen, forteller at sønnen hennes har sluttet å spise. At fengselet ikke leverer mutterns «økologiske» havregrøt med økologisk Røros-smør skulle man kanskje tenkt på.
Og dette skjedde. Fint bildevalg for å illustrere sakens kjerne:
Skjermdump: New York Post
Og spillet Cyberpunk har hatt trøbbel under oppstart:
Skjermdump: avclub.com
Og jo, så var det noe trøbbel med Marilyn Manson. Og Armie Hammer.
Ida Madsen Hestman (f. 1986) er en film- og musikkritiker, kulturjournalist og medieviter, med masterutdanning fra Universitetet i Oslo.
Hun er grunnlegger og redaktør av kulturplattformen TBA, samtidig som hun skriver om musikk i Klassekampen, og frilanser blant annet for NRK og filmmagasinet Montages.
Som filmkritiker er hun også medlem av FIPRESCI – The International Federation of film Critics. Hun sitter i programrådet til Vega kino i Oslo, og i styret til den nyetablerte musikkfilmfestivalen Sonisk i Trondheim.
Ida Madsen Hestman har lang erfaring som kulturjournalist og kritiker fra flere norske medier og kulturaktører, deriblant VG, Dagbladet, Natt og Dag, Manifest tidsskrift, og Dagsavisen, her hun også har vært fungerende kulturredaktør. Hun har også vært vaktsjef og programleder i Studio 2 i NRK P2, programredaktør for Tromsø Internasjonale Filmfestival, redaktørassistent i Film fra Sør og kulturredaktør i Rana Blad.
Hun har også bakgrunn fra film- og tv-produksjon, som koordinator, casting, og research for produksjonsselskaper som Monster, Pravda og Teddy TV.