Beat for beat med Charli XCX på Øya

ANMELDELSE: Her er kun rå performance og rå vokal. Og strobelys og autotune. Og hun nailer det.
*Karakter nederst i saken*
Hun har fått en hel verden til å omfavne fargen syregrønn, eventuelt eplegrønn, og hun har fått nyhetsankere og dresskledde mennesker til å forsøke å forstå seg på fenomenet Brat summer.
Og nå er hun jaggu Norgesgjest som står på scenen og skryter av både vannet vi har i springen, norsk arkitektur og vår norskbrendte kaffe. Og ikke minst våre veldig gode filmskapere, «if you know what I mean». Charli XCX er kvalifisert for lusekofte.
Det er ikke så mye mer som skal til for å sjarmere en enkel nordmann som står i skråninga i Tøyenparken en torsdagsveld i august og kjenner på at den der høstkulda kolliderte litt raskere med sommern enn planlagt. Men som nå er på helt andre tanker, og kanskje også nesten litt svett i den trange folkemengden.






Tidligere på dagen har hele verdens Brat girl også (selvfølgelig) stukket innom Vega scene i Oslo, og introdusert en plutselig troll i eske-visning av Joachim Triers Cannes-favoritt, Affeksjonsverdi, her hun også kronet regissøren til «the brat of Oslo».
Det var jo selveste Charli som for bare måneder siden erklærte at vi muligens trengte en ny sommer, nå som det hadde vært Brat summer i hele 2024, og trakk den norske regissøren opp av hatten på Coachella, blant flere internasjonale storheter og krednavn.
Og nå er hun altså i Tøyenparken i Oslo, bare en snau måned siden vi så henne skape magi i regnet på Roskilde.

Armene står i været fra lydteltet og ned til scenen, i det som ser ut til å være en god blanding av flere generasjoner, stilarter og uttrykk – for eksempel også en fyr som har tatt med seg to knallgrønne epler i en snor så det ser ut som epleballer. Charli får frem våre mest kreative sider.
Kveldens hovedgjest, veit å kuratere en god popmeny med gjennomtenkt dramaturgi.
Det går hardt ut med hitparade der alle låtene du venta på kommer, hyppig, fra åpningen med 360, til Von Dutch, og Apple, til Girl, So Confusing-remixen med Lorde. Guess med Billie Eilish er en låt som mange kan. Til tross for at hun har gjort ganske mange konserter på turneen sin nå, oppleves også denne kvelden unik.

Det skal godt gjøres å fylle en hel hovedscene helt alene.
Men Charli får det til å se lett ut. Hun bare tar hele scena. Uten band. Uten DJ. Uten gigantisk pynte-slott i bakgrunnen.
Her er kun rå performance og rå vokal. Og strobelys og autotune. Og hun nailer det.
Ikke minst nailer hun alle segmentene uten vokal, men bare produksjon: Etter å ha ålet seg rundt på scena, tar hun av og på solbrillene og spør «Do you still like me?», som intro til Party 4 u. Folk gauler til svar.
This is it, are you ready, roper hun. Og folkehavet slår ut i allsang på I Love It.
Tekstplakatene på skjermene ber oss om å la Brat summer fortsette. Og det virker ikke som om noen her har planer om å forhindre dette.
Jeg tror ikke jeg husker sist flere tusen mennesker på tvers av generasjoner stod i en gressbakke i Norge og så på ei dame strip tease til klubbmusikk og føle og juble så hardt etterpå.
Karakter: