Da vi var yngre vant Hedda-prisen for beste ungdomsteater

Jonas Benyoub, Aksel Hennie, Randin Kummeneje og Astin Souleymane vant Heddapris for beste ungdomsteater med Da vi var yngre. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Stykket trekkes frem for sin råskap og at fortellingen om marginalisering forsterkes på scenen. Les om alle Hedda-vinnerne her.

Sceneversjonen av Oliver Lovrenskis debutroman Da vi var yngre vant Heddaprisen søndag for beste ungdomsteater.

Juryen trekker frem stykkets råskap og at fortellingen om marginalisering forsterkes på scenen i skiftene mellom varmt vennskap og vonde voldshandlinger, lysende håp og dyp avgrunn:

«En eksplosiv oppvekstskildring som formidler det delte Oslo med språklig og musikalsk sprengkraft, og med dyp sympati for outsiderne», konkluderer juryen i sin begrunnelse.

Bemerkelsesverdig er det at stykket markerer debuten for både Aksel Hennie som teaterregissør og Jonas Benyoub som teaterskuespiller for første gang. Les TBAs anmeldelse av stykket her.

Da vi var yngre vinner prisen for beste teaterstykke for ungdom. Foto: Skjalg Bøhmer Vold.

Årets prisutdeling var den 27. i rekka, og ble ledet av skuespillerne Petronella Barker og Seda Witt. Alle prisvinnerne mottok en Heddastatuett utformet av kunstneren Nina Sundbye.

Dette er Hedda-prisvinnerne 2025:

Beste skuespiller/medspiller:

Geir Kvarme i Arven

Produsert av Nationaltheatret

Juryens begrunnelse: «Kledd i selvsikkerheten som følger livserfaring og historiens dobbeltspente linjer, blir han et uforglemmelig og distingvert anker i en bølgende fortelling. Med mild, intens tilstedeværelse, utstråler han menneskeligheten og smerten som binder generasjoner sammen.»

Petronella Barker og Seda Witt var konferansierer. Foto: Skjalg Bæhmer Vold

Beste sceneprestasjon i et musikkteater:

Victoria Randem i Den lure revens eventyr

Produsert av Den Norske Opera & Ballett

Juryens begrunnelse: «Med fortryllende sang og stor nyanserikdom gestalter utøveren rollen med både nysgjerrighet, storøyd naivitet og dypt alvor. Ubesværet går hun mellom forestillingens mange metalag, hvor hun utmerker seg med sjelden fysikalitet og scenisk utstråling.»

Maria Kristine Hildonen fikk pris for beste hovedrolle i Prima Facie. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Beste skuespiller/hovedrolle:

Maria Kristine Hildonen i Prima Facie

Produsert av Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret

Juryens begrunnelse: «Det ser så lett ut, men det er skuespillerkunst av sjelden klasse. Fra å danse av gnistrede selvsikkerhet på toppen av verden, splintres tilværelsen. Kampen for egenverdet, kaos, desperasjon og skam, formidles uten sikkerhetsnett, rystende og rått kompromissløst.»

Beste sceneprestasjon i en danseforestilling:

Liv Hanne Haugen i Soul’O

Produsert av Liv Hanne Haugen

Juryens begrunnelse: «I et tidløst, rituelt verk står denne danseprestasjonen frem som dyptgripende og sterkt betagende. Utøverens solide erfaring gir ytterligere tyngde til en forestilling som formidles med vakker og krystallklar tilstedeværelse.»

Eline Arbo vinner prisen for beste regi. Foto Skjalg Bøhmer Vold

Beste regi:

Eline Arbo for Haugtussa 

Produsert av Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale

Juryens begrunnelse: «Et sanselig blikk for det visuelle og det musikalske ligger til grunn for en teateropplevelse der alle elementer føres sammen i en sømløs helhet. Gjennom en leken, øm og sensuell regi gis det nytt liv til en klassiker, og hovedpersonens indre kamp og utenforskap løftes fram i dypt menneskelig drama.»

Beste teaterforestilling: 

«Triggersystemet del I: Vivariet» 

Produsert av Transiteatret-Bergen, i co-produksjon med Black Box teater og Festspillene i Nord-Norge

Juryens begrunnelse: «Med ømhet for de utstøtte, setter ensemble og kunstnere kloen i tekstens poetiske musikalitet. Sanselighet, humor og besk intensitet viser kontrastene mellom det glitrende lyset og det bunnløse mørket i mennesket, og gjør en klassisk diktsyklus aktuell og magisk levende.»

Beste musikkteaterforestilling: 

Den lure revens eventyr

Produsert av Den Norske Opera & Ballett

Juryens begrunnelse: «Oppsetningen er et overflødighetshorn av sceniske påfunn og operamagi, der skillet mellom fantasi og virkelighet oppheves. Det er en kjærlighetserklæring til scenekunsten og samtidig en dyptpløyende og rørende utforsking av vår iboende fortellertrang.»

Da vi var yngre på Det Norske Teatret. Foto: Monica Tormassy

Beste forestilling for ungdom: 

Da vi var yngre 

Produsert av Det Norske Teatret

Juryens begrunnelse: «Råskapen i en fortelling om marginalisering forsterkes på scenen, i skiftene mellom varmt vennskap og vonde voldshandlinger, lysende håp og dyp avgrunn. En eksplosiv oppvekstskildring som formidler det delte Oslo med språklig og musikalsk sprengkraft, og med dyp sympati for outsiderne.»

Until fikk prisen for beste danseforestilling. Foto: Tale Hendnes

Beste danseforestilling: 

Until

Produsert av Avdal productions fieldworks, i co-produksjon med Dansens Hus, Black Box teater, BIT Teatergarasjen, RIMI/IMIR SceneKunst (RISK), IN AIR (Dans i Trøndelag)

Juryens begrunnelse: «Dette unike, sofistikerte og gjennombearbeidede koreografiske gruppeverket overbeviser gjennom sin utsøkte stil. En følsom og presis komposisjonhvor vakre meditative scener stadig utløser nye kreative overraskelser.»

Beste barneforestilling: 

Smeltasang

Produsert av Unge Viken Teater

Juryens begrunnelse: «Lyd, scenografi, kostymer og dans kommer sammen i en skreddersydd opplevelse for barn i alle aldre og med ulike funksjonsvariasjoner. Utøverne inviterer til en dansefest på barnas egne premisser og til å feire gleden ved å være sammen.»

Europavisjonar på Det Norske Teatret. Foto: Siren Høyland Sæter/Det Norske Teatret

Beste scenografi/kostymedesign:

Oscar Udbye og Cårejånni Enderud for Europavisjonar

Produsert av Det Norske Teatret

Juryens begrunnelse: «Overdådig er et begrep som i denne sammenhengen kommer til kort. Her er det fest og maksimalisme i alle ledd, med 150 strass- og paljettdekte kostymer, powerdresser og dekorasjoner som oser av party og glam og sprenger scenerommets rammer. Men under fyrverkeriet og paljettene buldrer uroen for Europas framtid.»

Haugtussa på Nationalteatret vant pris for beste regi og beste audiovisuelle design. Foto Erika Hebbert

Beste audiovisuell design: 

Thijs van Vuure, Norunn Standal og Dennis Slot for Haugtussa 

Produsert av Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale

Juryens begrunnelse: «Technorytmenes kaskader bergtar oss inn i det kravlende nattemørket. Forelskelsen er glødende, sviket er beksvart og driftene brennende i lyset fra en trolsk himmel. Helheten sluttes i den elektroniske musikkens omfavnelse av opera, nøkkelharper, piano og Edvard Griegs lyriske forelegg.»

Triggersystemet del I: Vivariet.

Beste scenetekst:

Tore Vagn Lid for Triggersystemet del I: Vivariet 

Produsert av Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box teater og Festspillene i Nord-Norge

Juryens begrunnelse: «En smart, eventyraktig og underlig originaltekst som aldri er påståelig, men heller ikke redd for å være politisk. Her berøres blant annet klimaspørsmål, debattklima og menneskers sosiale spill i et fortellerdrama som underholder og trigger tankeprosesser som varer langt lengre enn forestillingen.»

Juryen har bestått av Rania Broud, Anne Grete Eriksen, Anki Gerhardsen, Charlotte Myrbråten, Kjetil Bang-Hansen, Mode Steinkjer, Marte Reithaug Sterud, Aksel Dalmo Tollåli og Andreas Wiese som har sett og vurdert rundt 200 produksjoner med premiere mellom 1. juni 2024 og 15. april 2025.

Følg oss på TiktokInstagramBluesky og Fjesboka

LES OGSÅ:

Del dette

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA