Sondre Lerche: – Jeg er nok mer opptatt av å bli overrasket enn å bli gjenkjent

Sondre Lerche. Foto: Hilde Sollli
PODCAST/INTERVJU: Sondre Lerche markerer 25 årsjubileum som artist med egen film og nytt Vaular-samarbeid. Vi snakket med ham om karriere, musikalsk opprør, det å være hele Norges lykketroll – og Taylor Swift.
– Jeg var liksom sånn «ingen skal stoppe meg!». Nå skal det udyret ut, og jeg skal motbevise alle fordommer, og jeg skal sparke inn døren, og jeg er ikke den søte lille romantikeren som bare lager bossa nova og Burt Bacharach-pastisjer!
Når du ser for deg Sondre Lerche, er det vanskelig å overhodet forestille seg at han er i stand til å være sint. Nå snakker han om en periode da han var sint. Eller opprørsk. Han hadde fått litt nok.
Han var i en fase av karrieren der han var blitt møkk lei av stemplet han hadde fått i norsk kulturliv: «Et lykketroll!», som han selv sier det.
– Du er liksom i krig med deg selv, først og fremst – og i krig med en eller annen idé om hvem folk tror du er. Og det opprøret er jo sånn som mange ungdommer har, og mange unge voksne har. Men jeg gjorde jo det da på plate. Det er fullstendig gjennomsiktig på en eller annen måte.
Det er mange år siden, men han husker det godt: Et forsøk på å bryte ut musikalsk, ved å markere en mer rockete profil og persona med Phantom Punch i 2007.
Han var på en karrieretopp, bodde i USA, og ga ut musikken på sitt eget label, Mona Records, navngitt etter hans daværende kone, regissør Mona Fastvold (som da studerte film – og nå er en verdenskjent Oscar-dekorert manusforfatter og filmskaper).
Det er mange minner og prosjekter å se tilbake på når Sondre Lerche skal gå gjennom sin musikalske CV som rommer et sted mellom ti til elleve studioalbum alene.

Jubilant
Lerche markerer 25 år i musikken ved å både se tilbake, samtidig som han er travelt opptatt med å bevege seg fremover:
Samme uka som han har premiere på konsertfilmen sin, Stop Time, kommer han også ut med sitt første nye låtsamarbeid med sin fetter, Lars Vaulars på 13 år.
Konsertfilmen er laget for de som ikke fikk tak i billett da han holdt jubileumskonserten sin i en sprengfull Opera i Oslo tidligere i år. Han filmet det hele, sånn i tilfelle konserten gikk bra. Konserten ble rost opp i skyene med maksimale terningkast fra kritikerne. Og nå er har den altså premiere i hjembyen under Bergen Internasjonale Filmfestival.
– Målet med den konserten var jo å prøve å gjøre den kronologisk, forteller Lerche.
– Jeg ville samtidig lage en film som fanget noe levende, følelsen av det usikre. Alt som ikke lar seg planlegge. Jeg liker at det finnes feil i opptaket, altså det som viser at man faktisk var der, sier han.
Det er også første gang han har fått god tid til å studere hvordan han er på scenen.
– Jeg har aldri vært komfortabel med å stoppe opp og se meg selv utenfra. Men jeg skjønner nå at det kan være fint å se mønstre i alt kaoset. Ikke for å avslutte noe, men for å vite hvor man er på vei videre.

Nytt fetter-prosjekt med Vaular
Videre er han allerede på vei. Det er en etablert sannhet at Sondre Lerche sjelden står stille.
Siden debuten som tenåring har han beveget seg fritt mellom sjangre og uttrykk – fra melodiøs pop og jazz til støy, elektronika og eksperimentell visuell kunst. Og til og med hatt musikal-roller.
Singelen med fetteren Lars Vaular slippes denne uka.
– Den heter Ler meg i hel og det er vår tullete, teite oppfølger til Øynene lukket, og er et resultat av den samme nysgjerrigheten og trangen til å lage noe nytt, forteller Lerche.
For Lerche, som nesten utelukkende har skrevet på engelsk, var det plutselig en helt ny erfaring å for første gang gå inn i en låt der språket og rytmen var på morsmålet med Øynene lukket, for rundt 13 år siden i 2012.
– Det var kanskje den første sangen tror jeg gjorde på norsk, og det var jo litt for det at det føltes trygt å jobbe med Lars som har den autoriteten på norsk som han har og som er helt vanvittig ordkunstner, forteller Lerche.
– Det inspirerte meg til å tørre å synge på bergensk og være litt sånn hook-mester, liksom, og i det hele tatt bare gå inn i et rom sammen med et annet menneske og lage en sang. Det hadde jeg aldri gjort før, jeg hadde bare stått alene.
– Og så har jo den sangen blitt populær den lever et godt liv, så vi har hele tiden snakket om at det hadde vært gøy å gjøre en oppfølger og det det har vi rett og slett annonsert nå nettopp at skal skje.
Denne gangen er det også mer opp i tempo, med en produksjon laget av produsent Vetle Junker.
– Det var kult å lage noe på litt sånn 2step-beat. Det hadde jeg hatt lyst til, sier Lerche.
Men det er ikke alt:
– Jeg er akkurat faktisk blitt ferdig med neste plate, kan han informere, sånn apropos nye prosjekter og Lerches evne til å se mer fremover enn bakover.
Men det får vi snakke om neste gang.
Stop Time har premiere på KP1 under BIFF den 21. oktober.
Hør hele podcasten med Sondre Lerche, om hva han synes om den nye plata til Taylor Swift her:
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjesboka
LES OGSÅ: