Kortfilm om transtematikk stakk av med to priser på Norges viktigste filmfestival for unge filmskapere

Hugo Franker er både foran og bak kamera i sin avgangsfilm på den norske filmskolen, Voksenbarn. Stillfoto.
Marstein-parodi og rape-revenge-kortfilm fikk årets publikumspriser. Les om alle vinnerne her.
Hugo Francker er både foran og bak kameraet i sin avgangsfilm innen konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo, Voksenbarn.
Lørdag 27.september vant den unge danske filmskaperen to priser for den Fritt Ord-støttede dokumentaren på den femte utgaven av Amandus Blikkfang på Lillehammer.
Franckers forrige kortdokumentar, Siste øyeblikk, handler om den siste tiden i et forhold mellom to unge ikke-binære, og ble tatt ut til CPH:DOX i 2020.
Voksenbarn handler om Franckers reise til USA for å møte faren sin, som skal vise hvordan man er en ekte mann.
Samtidig blir det et møte for å fortelle faren at Francker ikke lenger er farens datter, men nå heter Hugo og ikke Victoria.
På Amandus Blikkfang vant Francker både prisen for beste regi og prisen for beste dokumentar, samt kvalifiserte til Amanda, sammen med kortfilmdystopien Spermateket.
TBA var tilstede da ni priser og seks hederlige omtaler ble delt ut lørdag kveld.
I år var det også to filmer som fikk like mange stemmer som publikumsprisen: Marstein-parodien Parradox og den danske kortfilmdramaet Retrograd.
Dette er årets vinnere:
Ungdomsjuryen
Hele 16 elever fra dramalinjen på Create – Lillehammer kreative videregående skole var med i årets ungdomsjury. De har valgt ut én hederlig omtale og en vinner.
Hederlig omtale: Det er tøft å være Iben
Begrunnelse: Vår hederlige omtale går til en film som overrasker, sjokkerer og målbinder oss. Filmen er ulikt alt vi har sett før, den bryter forventninger stiller spørsmål og får oss til å tenke. Både foto og manus imponerer og fasinerer, noen ganger må vi se vekk andre ganger blir øynene limt til skjermen. Derfor går årets hederlige omtale til Det er tøft å være Iben.
Vinner: Jeg vil Prinsesse Kristin speider være av Hannah Nordanger
Begrunnelse: Årets ungdomspris går en film som fanger energien fra barndommen. Den har aspekter som alle kan kjenne seg igjen i, og som seer føler vi på nostalgi samtidig som klipp og foto ikke minst barnas lekenhet skaper et komisk uttrykk. Vi kjente oss igjen i søskenkjærligheten og ønske om tilhørighet, og kjenner på en dyp sorg over at barndommens år er over. Filmen utfordrer sjangeren på en måte der vi ikke klarer å se forskjell på fantasi og virkelighet.
Hovedjuryens fagpriser:
Beste manus
Vinner: Elida Helgeland for Fyr Løs
Beste regi
Hederlig omtale: Victor Quach for En sen natt
Vinner: Hugo Francker for Voksenbarn
Juryens valgfrie fagpris
My Dad is Dead for lyddesign
Hovedjuryens sjangerpriser
Beste animasjon: Confessions of undecided women
Beste fiksjon:
Hederlig omtale: Spermateket
Vinner: Min jävla uppgift
Beste dokumentar:
Hederlig omtale: Jeg vil prinsesse kristin speider være
Hederlig omtale: Mimring med eit ønskje om noko meir
Vinner: Voksenbarn
Blikkfang Pitch
Syv deltakere har i løpet av festivalen deltatt på en pitcheworkshop som resulterte i en pitch de la fram for publikum og en jury. Juryen besto av Tøri Gjendal, Kristoffer Fagernes og Nicholas Sando.
Hederlig omtale: Lasse Gellein – Interessekonflikt
Vinner: Judit Østern Lien – Efterklang
Kvalifisert til Amanda for beste kortfilm:
Voksenbarn og Spermateket.
Publikumsprisen:
To filmer fikk eksakt like mange stemmer:
Vinnere: Retrograd og Parradox.
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjesboka
LES OGSÅ: