Kortfilm om transtematikk stakk av med to priser på Norges viktigste filmfestival for unge filmskapere

Hugo Franker er både foran og bak kamera i sin avgangsfilm på den norske filmskolen, Voksenbarn. Stillfoto.

Marstein-parodi og rape-revenge-kortfilm fikk årets publikumspriser. Les om alle vinnerne her.

Hugo Francker er både foran og bak kameraet i sin avgangsfilm innen konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo, Voksenbarn

Lørdag 27.september vant den unge danske filmskaperen to priser for den Fritt Ord-støttede dokumentaren på den femte utgaven av Amandus Blikkfang på Lillehammer.

Franckers forrige kortdokumentar, Siste øyeblikk, handler om den siste tiden i et forhold mellom to unge ikke-binære, og ble tatt ut til CPH:DOX i 2020.

Voksenbarn handler om Franckers reise til USA for å møte faren sin, som skal vise hvordan man er en ekte mann.

Samtidig blir det et møte for å fortelle faren at Francker ikke lenger er farens datter, men nå heter Hugo og ikke Victoria.

På Amandus Blikkfang vant Francker både prisen for beste regi og prisen for beste dokumentar, samt kvalifiserte til Amanda, sammen med kortfilmdystopien Spermateket.

TBA var tilstede da ni priser og seks hederlige omtaler ble delt ut lørdag kveld.

I år var det også to filmer som fikk like mange stemmer som publikumsprisen: Marstein-parodien Parradox og den danske kortfilmdramaet Retrograd.

Dette er årets vinnere:

Ungdomsjuryen

Hele 16 elever fra dramalinjen på Create – Lillehammer kreative videregående skole var med i årets ungdomsjury. De har valgt ut én hederlig omtale og en vinner.

Hederlig omtale: Det er tøft å være Iben

Begrunnelse: Vår hederlige omtale går til en film som overrasker, sjokkerer og målbinder oss. Filmen er ulikt alt vi har sett før, den bryter forventninger stiller spørsmål og får oss til å tenke. Både foto og manus imponerer og fasinerer, noen ganger må vi se vekk andre ganger blir øynene limt til skjermen. Derfor går årets hederlige omtale til Det er tøft å være Iben.

Vinner: Jeg vil Prinsesse Kristin speider være av Hannah Nordanger

Begrunnelse: Årets ungdomspris går en film som fanger energien fra barndommen. Den har aspekter som alle kan kjenne seg igjen i, og som seer føler vi på nostalgi samtidig som klipp og foto ikke minst barnas lekenhet skaper et komisk uttrykk. Vi kjente oss igjen i søskenkjærligheten og ønske om tilhørighet, og kjenner på en dyp sorg over at barndommens år er over. Filmen utfordrer sjangeren på en måte der vi ikke klarer å se forskjell på fantasi og virkelighet.

Hovedjuryens fagpriser:

Beste manus

Vinner: Elida Helgeland for Fyr Løs

Beste regi

Hederlig omtale: Victor Quach for En sen natt

Vinner: Hugo Francker for Voksenbarn

Juryens valgfrie fagpris

My Dad is Dead for lyddesign

Hovedjuryens sjangerpriser

Beste animasjon: Confessions of undecided women

Beste fiksjon:


Hederlig omtale: Spermateket

Vinner: Min jävla uppgift

Beste dokumentar:

Hederlig omtale: Jeg vil prinsesse kristin speider være

Hederlig omtale: Mimring med eit ønskje om noko meir

Vinner: Voksenbarn

Blikkfang Pitch

Syv deltakere har i løpet av festivalen deltatt på en pitcheworkshop som resulterte i en pitch de la fram for publikum og en jury. Juryen besto av Tøri Gjendal, Kristoffer Fagernes og Nicholas Sando.

Hederlig omtale: Lasse Gellein – Interessekonflikt

Vinner: Judit Østern Lien – Efterklang

Kvalifisert til Amanda for beste kortfilm:

Voksenbarn og Spermateket.

Publikumsprisen:

To filmer fikk eksakt like mange stemmer:

Vinnere: Retrograd og Parradox.

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjesboka

LES OGSÅ:

Del dette
Kulturplattformen TBA