Doechii the don på Roskilde

Doechii på Roskilde. Foto: Christian Hjorth

ANMELDELSE: Toppkarakter til Doechiis school of hiphop

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle forbinde Roskilde med skolebenken, men brått befinner vi oss på Doechiis school of hiphop. 

Orange scene har fått pulter og dansere i skoleuniformer. Og med en gigantisk gettoblaster ruvende bak, en man kan klatre på og ski ned fra på en rutsjebane. 

Her skal vi gå steg for steg gjennom trinnene som er nødvendige for å bli en mester i hiphop, via tidvise videoer på sidene av scenen:

Det handler for eksempel om å klare å identifisere hva som er en god bar, til hva flow er, og viktigheten av å forstå sjanger.

Det kan høres litt kleint ut, men formatet funker overraskende bra, og er langt fra noe glattpolert Disney-show.

Elev og lærer

Danserne som er på plass i det alternative klasserommet, fungerer, i tråd med Jaylah Ji’mya Hickmon aka Doechii sitt prosjekt, som hennes kloner, eller ulike versjoner av rapperen.

Introen er anført av Doechii-klone-danserne, før hovedpersonen brått dukker opp blant dem på en av pultene, og vi er inne i Stanka Pooh, fra hennes Grammy-vinnende album Alligator Bites Never Heal – som størsteparten av setlista er fra, med egne freske live-tolkninger.  

Doechii er, som vi omsider skjønner, en mester i alt på skolen – men hun inntar både rollen som elev og lærer.

Det er et gjennomgående poeng hun synes å omfavne, altså at man aldri er ferdig utlært, og følgende vidsomsord dukker opp på skjernene på et tidspunkt:

«Every master was once a student. But once you become a master; always remain a student», står det på skjermene på et tidspunkt.

Doechii på Roskilde. Foto: Christian Hjorth

Perfeksjonert

Det er full kok fra start. Bassen brummer og rister opp hele Roskildes gressflate fra sitt underlag, omtrent.

Doechii utviser en imponerende lungekraft, vokalteknikk og flow – og dessuten en dansekoreografi som jeg blir svett bare av å tenke på. 

Innimellom minner det om superkrevende cheerleading. Hovedpersonen selv har en utrolig stamina og ser ikke ut til å ha en eneste svetteperle. Usher burde ta notater før en eventuell ny Superbowl-gig.

Vi er stadig innom nye video-«leksjoner» på hiphop-skolen, men også litt popmusikalsk historie:

Den nyeste låta, Anxiety (som gikk viralt for å gjenskape en ikonisk Fresh Prince-scene), samplet av Gotyes Somebody That I Used To Know får litt mer rockepreg i liveversjon – dog uten at det er noe liveband å spore.

Mens Persuasive får innstikk av Daft Punks One More Time. Fetest er det da Bullfrog injiseres av Wu-Tangs C.R.E.A.M (Cash Rules Everything Around Me). 

Med publikum i sin hule hånd

Hun er svært god på å være sin egen hypegirl, som ofte henvender seg til publikum med diverse utrop, og får hele forsamlingen til å veive med arma og klappe på kommando – som lydige elever. 

Hun veit hva som skal til for å få med seg crowden, og har åpenbart jobba hardt for å naile et forrykende show der hver minste detalj sitter.

Det gjelder alt fra den gjennomførte estetikken, til kostymer, dramaturgi og format, med forseggjorte videomontasjer, og sprell fra scenen som bryter opp, mens hovedpersonen gjerne harselerer og kødder med seg selv:

«Get me another umbrella!» sier hun akkurat idet regnet kommer, mens hun står omgitt av sorte paraplyer, og det kunne ikke vært en mer passende timing for å en gjenskape den der MET Gala-hendelsen, under Alter Ego.

Hun får til og med publikum med på en slags merkelig allsang-versjon av den hyperventilerende pustingen til Denial Is A River.

Hiphop-leksjonen ender som seg hør og bør med Boom Bap.

Et mer perfeksjonert hiphop-show skal en lete lenge etter, men jeg tror vi klarer oss helt fint med færre spagater og klesskift.

Karakter:

10 / 10 

Doechii

Orange, fredag 4. juli 2025

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjesboka

LES OGSÅ:

Del dette
Kulturplattformen TBA