Norske Erik Rasmussen lager magi i WandaVision


Startet jobbdrømmen på gutterommet.


Hvordan i all verden ender en norsk 21-åring opp i rulleteksten til noen av verdens største produksjoner? Det skulle begynne allerede på gutterommet.

– Jeg har redigert videoer siden jeg var ca 10 år gammel, men i andre klasse på videregående begynte jeg seriøst å jobbe mot en karriere innenfor VFX, forteller Erik Rasmussen på mail fra Montreal.

Her bor og jobber han for firmaet Mr. X som spesialiserer seg på visuelle effekter, og har selv simuleringer som eget spesialfelt.

– Vi jobber på mange forskjellige produksjoner for Netflix og andre klienter, forteller Rasmussen.

De siste seks månedene har han jobbet med å lage magi for Disney + og Marvels WandaVision. Når Wanda og Agatha virvler rundt i et virvar av røde og lilla stråler, farger, lyn og lenker, er Rasmussen en av de som har stått bak den virkelige magien.


21-åringen har fra allerede opparbeidet seg en imponerende CV: Han har laget spesialeffekter til blant annet superhelt-komedien Shazam, Netflix sin Enola Holmes og serien Cursed, Disneys Maleficent: Mistress of Evil og The One and Only Ivan, samt for produsent og DJ Marshmello, og artisten Jason Derulo.

Veien fra gutterommet i Stavanger til Netflix og Disney+ har krevd enorm interesse og mye hard jobbing.

– Da jeg skjønte at jeg faktisk kunne gjøre interessen min til mitt levebrød, ble jeg skikkelig motivert til å jobbe hardt mot det, og det funket. Det er skikkelig gøy å få jobbe på produksjon av filmer og serier jeg så på da jeg vokste opp, forteller Rasmussen.

Hvem som helst kan lære seg det man trenger for å få en jobb i dette feltet hjemmefra.

Erik Rasmussen

Rasmussen skulle opprinnelig flytte til Bodø for å studere 3D, animasjon og vfx etter videregående, men rett før semesteret begynte fikk han en jobb i Montreal innen VFX og valgte det istedenfor:

– Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det, siden man lærer mye mer av å jobbe, enn man gjør under utdanning i dette feltet. Dette var i 2018, og jeg har jobbet her siden det, smiler Rasmussen.

– Dette er jo i seg selv en drømmejobb, men jeg har veldig lyst til å etter hvert få jobbe på filmsett som en “on-set VFX supervisor” (en on-set VFX supervisor er blant annet med på filmsettet gjennom produksjonen for å kontrollere at VFX-scenenene filmes riktig slik at effektene kan skreddersys i etterkant, red.adm).


Stjernestatus på TikTok

På sosiale medier-plattformen TikTok har Rasmussen, med brukernavnet @Eravfx, en enorm følgerskare. På under ett år har han skaffet han seg 1.1 million følgere, som han regelmessig imponerer med videoer der han ikke bare viser frem ferdige resultater av spesialeffektene, men også prosessen bak.

I disse videoene gir han en rask, trinnvis innføring i hvordan han lager videoene sine, fra start til slutt, både underveis i filmingen og i programmene han bruker.

Han laster også opp fullengdeversjoner av behind the scenes- videoene på sin nyoppstartede YouTube-kanal. Alt fra giganter formet av sand eller vann, til roboter, monstre og farge-eksplosjoner naturtro nok til å kunne ta pusten fra de aller fleste.

– Jeg startet TikTok-kontoen som et sideprosjekt bare for gøy, da jeg plutselig fikk mer fritid etter jobb på grunn av korona, forteller Rasmussen.

– Det er ikke tilknyttet jobben jeg gjør hos Mr. X, men siden det tok sånn av, har det gitt meg mange spennende muligheter og småjobber på siden.

Erik Rasmussen, foto: Nicola Toon, @HulaHoopPhotography



Hva vil du si til ungdommer som kunne tenke seg å  gå i den samme retningen? Har du noen programmer å anbefale for de som trenger et sted å begynne?

– Jeg bruker Houdini og Nuke daglig på jobb. Houdini er hovedprogrammet, og hvis man er interessert i simuleringer. Det er det som er mitt departement innenfor vfx. Hvis man er mer interessert i 3D-modellering og animasjon er Maya programmet som blir brukt i industrien, og Nuke blir brukt til compositing.

– Det er så mye kunnskap ute på nettet nå, at hvem som helst kan lære seg det man trenger for å få en jobb i dette feltet hjemmefra. Det handler bare om å jobbe målbevisst mot det man vil spesialisere seg i innenfor VFX og som interesserer en mest, lage en kort showreel hvor man viser hva man kan, og det er alt du trenger for å søke på en jobb i bransjen, er rådet hans videre.

Så er det også en ting som er avgjørende for å kunne nå mål når man sikter høyest:

– Vær målrettet og stå på.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *