De beste seriene fra 2021

Fra luksushotell på Hawaii, til Easttown, til Oslo. Fra AFC Richmonds garderobe, til mediemogulenes toppetasje, og til vaskedamas skiftende arbeidsplass: 2021s beste serier maler med bred pensel. Har du sett alle?

Mens andre går løs på treninga, kan du sylte deg ned med disse seriene i januar:

BLINDSPOTTING (TV2 Play)

Serieskaper: Rafael Casal og Daveed Diggs

Med: Jasmine Cephas Jones, Jaylen Barron, Candace Nicholas-Lippman

Basert på filmen med samme navn fra 2018 om politivold i dagens Oakland, sentrerer serien rundt Ashley (Jasmine Cephas Jones), når hennes hverdag blir snudd på huet, og hun blir nødt til å flytte inn til sin svigermor. I likhet med filmen er serien infisert med Spike Lee-aktig kvikkhet og stil, fra musikkvideo-estetikk til å være politisk kommenterende.

I sine vakreste øyeblikk får den sagt så mye gjennom det usagte. Blindspotting problematiserer gentrifisering, rasehat og klasseforskjeller like kreativt som det er innsiktsfullt – og forresten med en svært underholdende Helen Hunt i rollen som svigermor.

Foto: AppleTV+

FOR ALL MANKIND Sesong 2 (AppleTV+)


Serieskaper: Ronald D. Moore (m. fl)


Med: Joel Kinnaman, Sarah Jones, Michael Dorman, Shantel VanSanten, Jodi Balfour

Hva ville skjedd hvis russerne slo amerikanere i å være først på månen? For All Mankind kjører sin egne originale vri på historien. Sesong 2 spiller på relasjonene mellom de amerikanske karakterene på en vellykket måte, men tar spriter også steminga ytterligere i det svært anspente forholdet mellom stormaktene.

Sesongavslutningen balanserer godt spill på emosjoner mens spenningen er på topp, noe som også får fram noen fenomenale og hjerteskjærende prestasjoner av både Jones, Dorman, Kinnaman og VanSanten. 

Foto: HBO Max

MARE OF EASTTOWN (HBO Max)

Serieskaper: Brad Ingelsby

Med: Kate Winslet, Julianne Nicholson, Evan Peters, Jean Smart, Angourie Rice

Mare Of Easttown finner ikke opp hjulet på nytt akkurat, men er en sterk sjangerøvelse med cinematiske kvaliteter. Her males et overbevisende bilde av utfordringene og fordelene det er å jobbe som politietterforsker i den gråslitte småbyen Easttown, i Delaware County, Pennsylvania.

For Mare Sheenan, overbevisende levert av Kate Winslet, er det nok flere minuser med akkurat det å være for tett på de involverte. Hva gjør man når alt, også jobben blir personlig? At alt er smått og vi kommer tettere på innbyggerne, gjør det også lettere å bli nysgjerrige i karakterene som utgjør universet. Seriens grå slør gir stadig mer mening, byens mange kameler og elefanter må omsider hostes opp. Suspensen skrus opp, men ikke helt til Twin Peaks. Og godt er det. Temperaturen og plot-tempoet kler seriens format, og ikke minst Kate Winslet.

Foto: Max Emanuelson / NRK

RÅDEBANK Sesong 2 (NRK)

Serieskaper: Linn-Jeanethe Kyed

Med: Odin Waage, Maja Christiansen, Sjur Vatne Brean, Matthew Henriksen, Mathilde Thomine Storm

Rådebank har vekket internasjonal interesse, og på lik linje med Skam, er det flere momenter – fouten den sympatiske måten karaktrene skildres på – som gjør at den resonnerer hos publikum utafor landets grenser. Som et autentisk miljø og atmosfære, der musikksmaken selvsagt også er sentral når man er på veien. Og et tydeligere fokus på utenforskap, selvforakt og psykisk helse – og hvor vanskelig det er å ta opp den slags tabubelagt tematikk og sette ord på følelser i et macho miljø.

En brå tragedie få forutså oppleves desto mer realistisk, og er i seg selv et godt estetisk grep. Samtidig gir det også rom for at flere karakterer gir nyanserte perspektiver, og universet åpnes ytterligere. Mer Bø i monitor, takk.


MR. INBETWEEN Sesong 3 (HBO Max)


Serieskaper: Scott Ryan


Med: Scott Ryan, Justin Rosniak, Chika Yasumura, Damon Herriman

Den australske serieskaperen, manusforfatteren og hovedrolleinnehaveren Scott Ryan upper gamet som den kompliserte personligheten og hovedkarakteren Ray Shoesmith, enten det er rollen som leiemorder, venn, eller far. Seriens evne til å få klare å få en kald jævel som Ray til å engasjere er også dens nøkkel til suksess.

Den tredje og siste sesongen kunne blitt mye mer hyper-voldelig og mistet plottet helt (slik som Sons of Anarchy gjorde), men Ryan og Co avslutter serien solid og meningsfullt, glir sømløst mellom action, drama og komedie fra start til slutt.

Ikke minst stiller Mr. Inbetween større spørsmål – som hvordan vold smitter, hvordan den påvirker både de som utfører den, og de som utsettes for den, uten å virke hul, men på en respektfull måte som gir rom for ettertanke.

PØRNI (Viaplay)

Seriskaper: Henriette Steenstrup

Med: Henriette Steenstrup, Nils Ole Oftebro, Gunnar Eiriksson, Vivild Falk Berg, Ebba Jacobsen Öberg

Gjennom et sterkt manus, regi og cast, omfavner Henriette Steenstrup en slags stil og stemning som vi også så i hennes samarbeid med Dag Johan Haugeruds geniale film, Barn, fra 2019. Det er som om resten av safta er tatt videre og injisert i et eget univers, et med godt blikk for detaljer, for det uflidde og det brutalt ærlige, og der estetikken smelter sammen med ideene. Og med et lager av gode replikker sylta i svart humor.

Realismen er til å ta og føle på, og vi må ikke glemme favorittingrediensen: barn som begår onde handlinger (alle veit at barn også gjør onde ting). Det er også et gledelig stikk til arketypen «mannen som bare er opptatt av seg selv og boka han skrev om eget liv», alias «en fittefar», herlig spilt av Jon Gunnar Røise.

LOKI (Disney+)

Serieskaper: Michael Waldron

Med: Tom Hiddleston, Owen Wilson, Sophia Di Martino, Gugu Mbatha-Raw


I et år med flere tamme Marvel-produksjoner, kom det også en god: Loki var på sitt beste både god underholdning og et gjennomført plot som klarte å spille på flere strenger: Enten denne rare kompis-historien om to etterforskere (med en solid bruk av Owen Wilson), en uvanlig romantisk fortelling (med hjelp av en engasjerende Di Martino), eller det tidsreisende Doctor Who-aktige eventyret. Alt dette viste hvordan Hiddleston utmerket kler å spille på motsetningene til en karakter som Loki som har vært både en skurk og en helt i serien.

Sesongens avslutning var også en gledelig overraskelse, og åpner for en spennende framtid for hele det filmatiske universet til Marvel (selv om vi ikke helt vet om vi vil ha så veldig mye mer Marvel-innhold, men vi kan alltids motbevises).

Foto: Ricardo Hubbs/ Netflix

MAID (Netflix)

Serieskaper: Molly Smith Metzler

Med: Margaret Qualley, Andie McDowell, Nick Robinson, Anika Noni Rose, BJ Harrison

Gjennom 10 episoder skildres det tøffe livet for en fattig alenemor i dagens USA, gjennom øynene på den unge Alex, spilt av Margaret Qualley, som du kanskje kjenner igjen som sekt-hippie fra Once Upon A Time In Hollywood.

Omhyggelig og klokt skildres hvor komplekst og vanskelig effekten av emosjonell vold kan være, og hvordan det setter avtrykk, men også hvor lite omverdenen er rusta til å takle et av vår tids mest tabubelagte utfordringer som rammer alle samfunnslag, men er verst for de som er lavest på rangstigen.

Qualley, som blant annet spiller mot sin egen mor, Andie McDowell, leverer sterke prestasjoner, og en blir nysgjerrig på både forarbeidet og researchen til en serie som oppleves nyansert og autentisk, og med et blikk på verden fra et perspektiv vi sjeldent ser.

TED LASSO Sesong 2 (AppleTV+)

Serieskaper: Bendan Hunt, Joe Kelly, Bill Lawrence, Jason Sudeikis, Phoebe Walsh

Med: Jason Sudeikis, Brendan Hunt, Phil Dunster, Brett Goldstein
 

Ted Lasso (Jason Sudeikis) kommer fra amerikansk fotball, men får likevel jobben som fotballtrener for den britiske fotballklubben AFC Richmond. Tross kulturforskjeller og ikke minst forskjellene i sportene, har Ted Lasso vist seg å være en gullvinner for AppleTV+.

Den prisvinnende seriens struktur og feelgood-følelse nikker til eksempelvis Parks and Recreation og The Office, og med både hjerte og humor i sentrum følger vi utviklingen av karakterene. Det merkes spesielt i sesong 2, hvor serien maler flere av birollene med enda bredere pensel.

Kjemien mellom skuespillerne spraker, vitsene er stramme og seriens varme sjel scorer fremdeles topp karakter som enkelte kanskje trengte sårt i 2021.

Foto: HBO Max

THE WHITE LOTUS (HBO Max)

Serieskaper: Mike White

Med: Murray Bartlett, Connie Britton, Sydney Sweeney, Steve Zahn, Jennifer Coolidge, Alexandra Daddario

«Ferien fra helvete» kunne like gjerne vært tittelen på denne giftige reisen til alt tenkelig som potensielt kan være kjipt med et feriested. Kanskje gjenkjennelsesfaktoren fra utallige feriesteder er halve gimmicken til The White Lotus, bare at her må faktisk alt gå litt galt på et vis. Samtlige karakterer har noe veldig menneskelig og identifiserbart ved seg, noen tar det også litt lengre, i absurditetens navn, og det er lett å bli engasjert i hva som vil skje med dem alle – enten det er fordi vi liker dem eller av ren forakt. Det er med andre ord steingod casting, script og regi.

Selvfølgelig er et hotell det ultimate stedet der eksempler fra hele samfunnssjiktet havner på naturlig vis. Legg til at hotellet er bygget på mark som opprinnelig tilhører urfolk og som spiller på urfolkenes ritualer og bekledning som en «eksotisk greie» for å tiltrekke seg gjester – i hotellets favør.

Du kan smatte litt på den syrlige imperialistiske metaforen, her skildret i ulike sjatteringer og med fandenivoldsk humor, smakssatt og forsterket av Cristobal Tapia De Veers fjetrende lydbilde.

Skarpere satire om ulikhet og klasseforskjeller kan knapt gjøres bedre som tv-fiksjon.

Foto: HBO Max

SUCCESSION Sesong 3 (HBO Max)

Serieskaper: Jesse Armstrong

Med: Brian Cox, Jeremy Strong, Kieran Culkin, Sarah Snook, J. Smith-Cameron, Matthew Macfadyen, Nicholas Braun

Etter en to års pause, kom det eviglange kammerspillet om den uberrike og svært dysfunksjonelle Roy-familien tilbake. Den syrlige krigen mellom familiens medlemmer er like sterkt drama som det er komedie, med brutalt vakkert skrevne fornærmelser og galgenhumor.

Ingen elefanter forblir i rommet. Rivaliseringen mellom søskenene, og familiemedlemmer er det som nærer handlingen – og det intellegiente manuset og regien, det ertende fotoet som fungerer som en klegg på veggen eller en skulder på en klein og giftig hagefest, er det som gjør at vi blir værende enda en sesong, takket være et framragende manus, regi og rollegalleri, utstyrt med sylskarpe replikker. Vi heier ikke på noen, og samtidig litt på alle, takket være konstante «save the cat»-scener. Enten det er Roman, Kendall, Greg the Egg, eller Shiv. Eller Tom. Eller kanskje ikke.

Succession er en inspirasjon for alle med og uten dysfunksjonelle familier. Et enestående velspilt drama som forener og splitter når du minst aner det. Merkelig tilfredsstillende – ikke minst når det kommer til cliffhangere, som det ikke akkurat holdes tilbake på. Og for en sesongavslutning!

En serie vi aldri klarer å lage på norsk og som vi heller aldri må finne på å prøve å kopiere her hjemme.

1 thought on “De beste seriene fra 2021

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.