Stiller ut i moteuka: – Et opprør mot det kommersielle systemet der mersalg alltid vinner

Hvordan ser framtiden til motebransjen ut? Denne uka stiller 40 designere og kunstnere ut sine kreasjoner i konseptbutikken Sorgenfri, som også inneholder kafé og galleri.
– Det går igjen et sterkt ønske om at mote – og hele bransjen – må roe seg ned.
Det sier Louise Hessling, Head of Designers hos Sorgenfri. Butikken har i flere år vist et konsept kalt Artwear – et skjæringspunkt mellom kunst og klesdesign – hvor mange norske designerne har stilt ut og solgt kreasjonene sine.


Større synlighet
I år forbindelse med moteuka Oslo Runway, stiller de denne uka ut en samling nye verker.
– Vi er en uavhengig New Gen-plattform, men samarbeider med Oslo Runway i år for å gi designerne våre større synlighet. De har infrastrukturen – vi har et annet blikk, sier Hessling.
– Det er ikke en runway-visning vi åpner utstillingen med, men en stillere, men mer alvorlig samtale om hva mote kan være. Vi håper samarbeidet kan løfte disse designerne ut i internasjonal presse – de fortjener å bli sett.
I samarbeid med Oslo Runway holdes det derfor en lukket pressevisning 26. august – ellers er utstillingen åpen for alle fram til søndag 31. august.



Fokus på håndverk og gjenbruk
– Det er et opprør mot det kommersielle systemet der mersalg alltid vinner, sier Hessling.
– Fokuset flyttes mot håndverk, identitet, funksjon og arv. De vi stiller ut under Artwear ser ikke klær som produkter eller trender, men som språk og kunstform.
Hessling forteller at flere av kunstnerne og designerne kun har laget ett av hvert plagg, og at gjenbruk er ikke lenger en detalj i det de lager, men gjennomgående i hele plagget.
– Mange jobber med gamle teknikker, utopiske referanser og materialer som ikke kan masseproduseres, sier Hessling, som mener at det har vokst fram et tydelig skille mellom klær som er utviklet som produkter og klær som har en idé bak seg.


Et publikum som leter etter noe mer
I utstillingen hos Sorgenfri finner du ikke noe kolleksjonspress eller sesonger.
– At alt er ektefølt, det er én-til-én-dialog mellom skaper og plagg, forteller Hessling.
– Klær du kan oppleve, men ikke nødvendigvis eie. I år har vi også invitert med utvalgte vintagebutikker, fordi vi mener vintage ikke bare er historie, men en del av fremtiden. Kvalitet, originalitet og gjenbruk er like viktig som det nyskapte.
Artwear-konseptet er noe Sorgenfri har utviklet over tid, og jeg spør om mottakelsen fra publikum har endret seg siden de startet:
– Det startet stille, nesten som et eksperiment, forteller Hessling.
– Mange tok det ikke helt seriøst. Nå møter vi et publikum, særlig yngre, som leter etter noe mer. De kjøper færre ting, men knytter sterkere bånd til det de eier. Vi merker en økende vilje til å forstå hva klær faktisk er og hva de kan bety.
Artwear-utstillingen åpnet fredag 22. august, og kan sees i Sorgenfris lokaler på Majorstua fram til 31. august.
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjesboka
LES OGSÅ: